Home made: Knoflook champignon risotto

PicsArt_1440597642324

Dat wij thuis dol zijn op de Italiaanse keuken is duidelijk. Vooral pasta’s eten wij met grote regelmaat. Toch hou ik van veel variatie op mijn bord en probeer ik regelmatig nieuwe recepten uit. Mijn grootste inspiratie bron is de Allerhande.

Vaak simpel en smaakvol, de twee belangrijkste ingredienten wat mij betreft!

De eerste keer maak ik het recept altijd netjes zoals beschreven. Daarna geef ik er mijn eigen draai aan.

Ik had al veel recepten voor Risotto voorbij zien komen, maar tot ongeveer een half jaar geleden nog nooit zelf geproefd, laat staan gemaakt.

De reden hiervoor: Er staat regelmatig boven de risotto recepten:

Liefde en geduld, dat zijn de ingredienten voor deze Italiaanse klassieker.

uhhh..juist ja. Met liefde eten maken doe ik altijd wel. Geen tijd en geen zin betekend bij ons iets uit de vriezer of halen. Ik begin er dan geen eens aan. Maar geduld is wel een klein obstakel bij mij. Zo vind ik brood bakken ook heel leuk, maar daar heb je ook heel veel geduld voor nodig.

Geduld is gewoon niet mijn sterkste punt!

Toch nam de nieuwsgierigheid de overhandย en heb met veel liefde en inderdaad een beetje geduld deze risotto gemaakt. En wat ben ik daar blij om! Want echt..serieus…dit is de BOM!

Ook zo dol op de Italiaanse keuken?

Boodschappenlijstje voor 4 personen:

1,5 kippenbouillontabletten

witte peper

1 liter kraanwater

2 uien

5 tenen knoflook

1 courgette

1 bakje champignons

1 prei

4 runderchipolata’s

25 gram boter

scheutje olijfolie

300 gram risottorijst

Optioneel: bakje Huttekase en verse peterselie

Als je de risotto vegetarisch zou willenย maken , wat ik ook regelmatig doe, is de kippenbouillon vervangen voor groente, en het vlees vervangen of weglaten.

Aan de slag:

Voorbereiding

ย Doe de bouillontabletten met water in een pan en breng aan de kook. Draai hierna het vuur laag.

ย Snipper ondertussen de ui en snijd de knoflook fijn.

ย Was, boen en snijd de prei, courgette en champignons.

ย Verwijder het velletje van de chipolata’s en snijdย het vleesย in kleine stukjes.

PicsArt_1440597355501

Stap 1. Verhit 25 gram boter in een hapjespan en fruit de ui en knoflook 3 minuten op laag vuur.

Stap 2. Voeg de 300 gram risottorijst toe en bak dit mee tot de korrels glazig zijn.

Stap 3. En dit is dus waar geduld voor nodig is! Voeg nu een scheut bouillon toe en roer tot deze is opgenomen. Herhaal dit tot de rijst beetgaar is. Dit duurt ongeveer 30 minuten.

Stap 4. Verhit in een andere pan een beetje olie en bak hierin het vleesย met een beetje witte peperย gaar en voeg als laatste de gesneden prei, champignon en courgette toe. Bak dit nog even 5 tot 7 minuten omscheppendย  mee.

Voeg dit bij de inmiddels gare risotto en laat nog even 3 minuten op laag vuur staan.

PicsArt_1440597409673

Serveer met een schep Huttekase en wat verse peterselie!

unnamed

Bart vind dit zo lekker dat hij voorstelde om dit maar elke dag te eten. Nu vind ik elke dag een beetje teveel van het goede, maar zo 1 keer in de twee weken een risotto vind ik ook een mooie variatie aan ons menu.

En helemaal fijn, want ik weet dat hij dit leest. ย Bart, je ย kan nu zelf ook aan de slag! ๐Ÿ™‚

Bon Apetito!

18 gedachtes over “Home made: Knoflook champignon risotto

  1. Ben jij ook zo dol op de receptjes van de Allerhande? Ik vind ze over het algemeen ook heel inspirerend.

    Dit receptje ziet er ook bijzonder lekker uit. En gezond ook! Zelf kom ik nooit op het idee om eens risotto te eten (ben niet zo’n rijst-fan), maar naar aanleiding van jouw blog post hier, ga ik het eens een keertje eten. Voor de verandering…

  2. Ellen zegt:

    de bom ?
    je zei de bom…
    jij maakt het weer hip ?
    hahahaha

    ik zal me er niet in verdiepen want ik hou niet van koken.
    ik wacht tot jij me weer een lekkere maaltijd voorzet ๐Ÿ™‚ dat is genieten !!

    xxx

  3. Galina zegt:

    Als je van de Italiaanse keuken houdt, dan zou ik echt eens kijken naar de kookboeken van Giorgio Locatelli. De heerlijkste recepten die ook echt lukken en prachtige plaatjes in het boek (en mooie verhalen). Heb al lang geen risotto meer gemaakt, ik ga deze eens proberen, maar dan de vega variant ๐Ÿ˜‰

  4. Heerlijk! Wij hebben toevallig ook weer risotto op het menu staan deze week een ‘oud’ receptje met spinazie & dolce de gorgonzola. Kan me er nu al op verheugen maar snap je reden volledig waarom je er nog niet eerder aan begonnen bent. Voor ik het voor het eerst zelf maakte dacht ik ook hmm gaat dat wel lukken ๐Ÿ˜‰ maar eenmaal goed gemaakt wil je ‘m vaker op tafel.Erg lekker recept dit met chipolata worstjes, courgette en champignons!

Plaats een reactie