On a Diet: afspraak 10

In een van mijn laatste app’s van Bart staat dit plaatje met het commentaar: Kijk Kel, ik heb een cartoon van ons gevonden:

38b00fe0c853002374f25eaa680ee023

Ik heb er en eigenlijk nu nog steeds helemaal om in een scheur gelegen. Het is namelijk zo de waarheid!

Eerst mijn excuus als dit een warrig stuk is. Ik ben zelf namelijk ook ontzettend warrig de laatste weken. Druk, moe en toe aan vakantie maken mij tot een fysiek en mentaal wrak. Oke, wrak is misschien ook weer een beetje te heftig uitgedrukt, maar mijn energie is toch wel aan zijn eind. Ik slaap ook erg slecht, terwijl ik iemand ben die  8 uur nachtrust nodig heeft. Het zijn er nu maximaal 4 denk ik, en dat hou je niet lang vol. Geloof mij.

2011-05-24-in-need-of-sleep

De oorzaak van mijn slechte nachtrust is de chaos. Ik ben normaal  zeer georganiseerd en verzet een hoop werk op een dag. Vind ik zelf dan. Maar door het gebrek aan energie lukt mij het gewoonweg niet meer om dit strakke regime ( die ik mijzelf opleg) te volbrengen en dat veroorzaakt chaos. Ik wil namelijk naast de Must Do Dingen ook nog gewoon ontspannen. Genieten. Leuke dingen doen. En wat ik vroeger niet kon, mijn klussenlijst  maar voor de helft afstrepen en toegeven aan de vermoeidheid en gewoon even of zelfs heel de dag helemaal niks doen… doe ik nu dus wel. Mooi, fijn..want anders trek ik het einde van het jaar niet. Ik heb namelijk de zomervakantie nog in mijn vooruitzicht (pffff…wat gaan we laat dit jaar) en daar wil ik niet als een overspannen heks zwaar aan de medicatie aan beginnen.

Maar dus wel met het resultaat: De klusjes blijven liggen. Stapelen zich op en blijven in mijn hoofd rondspoken. Vooral ‘ s nachts dus.

MjAxMi05MWMxZTc5Y2JlNDYxNjY3

Nog een reden voor mijn slaaptekort :  Het  steeds beter kunnen loslaten van mijn eetstoornis.  Soms is het zelfs uren achter elkaar niet aanwezig. Ik maak mij veel minder druk om alle issues die bij een eetstoornis om de hoek komen kijken. Zo fijn! Want stiekem heb ik in de afgelopen vier jaar echt wel eens gedacht…zou het ooit weggaan? Deze terugval duurt wel erg lang. Maar omdat ik het eerder heb meegemaakt, dat het dus helemaal weg kan zijn, klampte ik me aan dat kleine beetje hoop vast. En zo waar!

De keerzijde van deze fantastische doorbraak:

 Doordat mijn hoofd meer ruimte heeft voor andere dingen, zoals emoties, mooie en leuke, maar ook  vooral veel nare emoties en herinneringen slaap ik dus ook niet. Dat is een een zeer logisch proces. Door niet te eten, kilo’s af te vallen en een fake ‘ ik heb controle op mezelf en de wereld’ gevoel, ontwikkel je ook een dikke muur voor alle emoties. Je wordt Apathies.

Dit  is de psychologische term voor een vorm van ziekelijke onverschilligheid.

Je laat weinig emoties zien, je hebt nergens geen zin meer in. Je hebt trouwens ook niet eens de kracht meer om te reageren op je sociale, emotionele en geestelijke leven.

Vreselijk! Ik vind dit echt heel erg. Als je er zelf midden in zit is het voor jezelf niet zo belastend. Je hebt het namelijk niet door. Maar je omgeving…partner, ouders, familie, vrienden, collega’s…die wel!

Ik ben nu in de cruciale fase , de overgang  van apathie naar overgevoelig. Want dat ben ik, een veelste gevoelig mens. Niks mis mee, maar dat ik er niet goed mee om kan gaan mag duidelijk zijn. Ik ontwikkel een eetstoornis.

En volgens mij is de cirkel nu weer rond!

Ik ben nu dus druk aan het brainstormen voor hoe ik beter en dus niet op een destructieve manier met deze emoties om kan gaan.

Heftig! Alles. De mooie, maar ook de mindere kanten van dit verhaal.

Wel heb ik het in een zeer goed en fijn verlopend gesprek op mijn werk kenbaar gemaakt, want ook daar loop ik inmiddels rond als een halve zombie. Ik heb nu binnenkort een afspraak bij de bedrijfsarts.

Het weegschaal verhaal hou ik lekker kort. Waarom? Omdat het niet zo belangrijk meer is. Ik ben hetzelfde gebleven.

En oke..stiekem geeft dat wel weer even wat rust!

Bij deze : Mijn volgende To Do lijst ziet er dus zo uit:

image

Hebben jullie weleens slaapproblemen gehad of misschien nog steeds? En kunnen jullie goed tegen onvoldoende slaap?

Ik lees altijd met veel plezier jullie reacties!

7 gedachtes over “On a Diet: afspraak 10

  1. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla zegt:

    Ik hoop dat je snel meer rust in je hoofd hebt, weg met de chaos en lekker slapen. Ook al heb je het niet fijn op dit moment het artikel leest lekker 😉

  2. Ellen zegt:

    het werkt dus als een soort drug.. denk ik. net als een anti depressiva ?…
    gecompliceerd hey
    slapeloosheid..
    geen koffie (doe je al niet)
    warme melk.. stukje kaas.. flutboekje lezen..
    yoga oefeningen 🙂
    warme douche
    valeriaan….
    kijk eens wat er aan homeopatische middelen is ?

    xxxx

  3. Je hebt mijn blog net gelezen, dus je weet: hier ook jarenlang slaapproblemen gehad. En nog steeds is mijn hele dagindeling afgestemd op een goede nachtrust voor straks.

    Als ik dit alles hier lees (wat trouwens op mij niet chaotisch overkomt), dan denk ik dat je gewoon dringend aan vakantie toe bent. Als je eenmaal op vakantie bent, dan is je belevingswereld heel anders – vaak veel zorgelozer – en ik denk dat het dan wel weer beter zal gaan. (Of zie ik dat wat te simpel?)

  4. Jeetje, aan de ene kant dus goed nieuws maar aan de andere kant nog werk aan de winkel. Het gaat je helemaal lukken Kelly, veel succes en geniet alvast van je vakantie. Juist lekker om zo laat te gaan, dan heb je iets om naar uit te kijken als iedereen alweer aan zijn dagelijkse leventje begint!

  5. livewithfear zegt:

    Bleg hopelijk kun je snel weer wat beter slapen! In ieder geval wel fijn dat je je eetstoornis steeds wat meer kunt loslaten! Denk daar maar aan 🙂

  6. Heftig Kell… Ik hoop dat je je balans snel weer gaat vinden. Dat niet kunnen slapen houdt ook op als je de balans weer terug hebt. Je hebt ook al heel veel grote stappen gemaakt de laatste tijd. Misschien dat de vakantie je helpt om alles wat meer op orde te krijgen. Ik hoop het in elk geval van harte voor je!
    Warme groet,
    Lilian

Plaats een reactie