Must see Films deel 1

Ik heb al tijden een pagina gereserveerd ‘ To the movies’ waar ik berichten met jullie wil delen over films die IK echt de moeite waard vind om te kijken. Toch kwam het er elke keer niet van om hier een stukje over te schrijven. Ik kijk namelijk wel regelmatig films, maar meestal maar half, en nog veel vaker in 4 of 5 delen. Als ik een film kijk doe ik dat op bed en val ik regelmatig in slaap. Het duurt dus soms een week of langer eer dat ik een film helemaal gezien heb en vergeet er daarna dus weer om er een berichtje over te schrijven.

Nu niet. Deze films waren echt zo goed dat ik er niet bij in slaap kon vallen.

Nog op zoek naar spannende en zeer boeiende films?

The last King of Scotland.

lastkingofscotland

Deze Britse film is uit 2006. Grote kans dat je hem al gezien hebt, maar mocht dit niet zo zijn dan is dit een aanrader. Ik ben een groot fan van het acteerwerk van Forest Whitaker. In deze film ging ik de beste man dus echt haten. Nou dan speel je je rol echt heel goed.

De Schotse dokter Nicholas Garrigan, die in de beginjaren ’70 werkzaam is in een ziekenhuis in Oeganda accepteert een aanbieding om voor de president Idi Amin te gaan werken. Garrigan kan het goed vinden met Amin, die een groot fan is van Schotland en kan zich in beginsel vinden in de geestdrift waarmee Amin het land op de been lijkt te brengen, na het omverwerpen van de corrupte regering. Amin ontpopt zich niettemin tot een van de meest wrede dictators in de geschiedenis van de beschaafde wereld. Tegen die tijd is de relatie tussen Amin en Garrigan zodanig dat hij blind is voor de waanzin van de Oegandese dictator. Wanneer de schellen langzaam maar zeker van zijn ogen vallen, is het voor de Schot zo goed als onmogelijk het land nog uit te komen. Garrigan moet enkele cruciale beslissingen nemen, die zijn dood kunnen betekenen, mocht Amin dit achterhalen. Ondertussen wordt hij geconfronteerd met de gruwelijkheden die de president op zijn geweten heeft.

Deze fim vond ik echt heel heftig en indrukwekkend. Het is er zo een die nog lang in je gedachten blijft hangen en ik zeker zo nog een keer kan kijken.

Nog een film die ik maar niet los kan laten en nog regelmatig door mijn hoofd spookt is:

Whiplash.

whiplash-movie-poster-2014-1020770812

Van 12 t/m 30 augustus werd er in Rotterdam pleinbioscoop georganiseerd. Ook een aanrader trouwens. Bart en ik gingen naar de opening en hadden een geweldige avond. Mede door de film die we zagen. Ik wist niet wat ik mij moest voorstellen bij een film die eigenlijk alleen maar over drummen gaat, maar de film en trouwens naar Pleinbioscoop gaan heeft al mijn verwachtingen overtroffen!

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer en studeert aan een berucht conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte Terence Fletcher, een muziekleraar die omstreden methodes toepast om het potentieel van zijn student naar boven te halen.

Geweldig acteerwerk ! Ik vind het helemaal knap, dat als je zelfs helemaal niks met drummen hebt zoals ik, je toch tot eind geboeid blijft!

En als laatste een golden oldie , namelijk uit 1992:

Romper Stomper

romper stomper

Een groep skinheads uit Melbourne leeft hun woede uit op de plaatselijke Vietnamezen, die zij als bedreiging zien voor raciale zuiverheid. Een vrouw met epileptische aanvallen sluit zich bij de skinheads aan, maar is haar aandoening ook niet een teken van onzuiverheid?

Een hele harde en aparte film. In het begin vond ik het allemaal iets te overdreven en haakte ik bijna af. Maar het rauwe en het donkere in deze fim maakte dat ik hem toch helemaal heb afgekeken. Sterke rol van Crowe die toch ook net dat beetje extra toevoegt .

Oke, ik geef het toe, echt vrolijk ga je hier niet van worden, maar dit is toch wel het soort films die ervoor zorgt dat ik tussendoor niet in slaap val. 🙂

Hebben jullie deze films al gezien? Ik lees altijd met veel plezier jullie reacties.

7 gedachtes over “Must see Films deel 1

  1. The Last King of Scotland vond ik ook een enorm indrukwekkende film. Van veel films onthoud ik niet zoveel, maar deze film staat me nog heel sterk bij en het is jaren geleden dat ik hem gezien heb.
    Het is trouwens niet bepaald een film om heel vrolijk van te worden…

    Nu ik weet dat jij deze film ook zo kunt waarderen, denk ik dat onze smaken misschien wel een beetje overeen komen. Ik denk dat ik de andere films, die je hier noemt, ook eens ga bekijken.

  2. Leuk om te lezen! Herkenbaar, het in slaap vallen op bed, haha. Zelf heb ik ook besloten wat meer over films te gaan schrijven, aangezien het een grote (beetje uit de hand gelopen) hobby van me is. Ik ben ook écht fan van Last King of Schotland! De laatste film heb ik nog niet gezien, maar klinkt wel heeeeeel interessant. Die ga ik binnenkort eens bekijken.

Plaats een reactie