Home made: Karnıyarık (Turkse gevulde aubergine met rijst en gehakt uit de oven)

Als Bart en ik uit eten gaan is de keuze tegenwoordig al een stuk makkelijker. Het is en moet een Turks restaurant zijn. Twee jaar terug hebben wij voor het eerst de Turkse keuken mogen proeven en sindsdien is zelfs de Italiaan bij Bart van zijn troon gestoten.

Meestal kiezen wij voor het verassingsmenu voor twee mocht deze op de kaart staan. Je krijgt dan een grote schotel met veel verschillende warme en koude gerechten. Gelukkig ligt mijn favoriet er altijd wel bij en moet Bart snel zijn om ook zijn deel hiervan te krijgen.

De Karniyarik , oftewel gevulde aubergine.

En dat terwijl ik aubergine eigenlijk in alle andere gerechten echt vies vind!

PicsArt_1434996076497

Sommige Turkse gerechten hebben hele typische namen en dit is er ook een van. Karniyarik betekent letterlijk ‘ gespleten buik’.  Nee, dit klinkt inderdaad niet heel aantrekkelijk, maar klik nu niet gelijk weg. Dit is werkelijk waar een heerlijk, typisch Turks gerecht met ontzettend veel smaak.

Ik ben thuis gelijk gaan googlen voor het recept. Natuurlijk heb ik er wel even mijn eigen ‘ touch’ aan gegeven. Inplaats van de rijst of pilav er apart bij te serveren, heb ik dit in de vulling verwerkt, iets meer groenten toegevoegd, de kruiden aangepast en als perfecte afsluiter de fetakaas bovenop toegevoegd.

hahaha…is het nog wel typisch Turks te noemen?

Het is in iedergeval echt heel erg lekker!

 Boodschappenlijstje
Benodigdheden (voor twee personen)

1 grote aubergine
200 gram rundergehakt
1 ui
handje gesneden prei
handje mais
3 teentjes knoflook
blik tomaten blokjes
1 rode peper
1 rode paprika
eetlepel tomatenpuree
zonnebloemolie
1 kopje gekookte witte rijst
Feta kaas
2 eetlepels Baharat kruiden van Jonnny Boer
PicsArt_1434996632804
Stap 1. Verwarm je oven voor op 220 graden. Was de aubergine schoon en schil deze om en om zoals op de foto hieronder. Smeer de aubergine goed in met zonnebloemolie en plaats hem in een ovenschaal in het midden van je oven voor een goede 45 minuten. De aubergine is gaar als je  zonder moeite in het dikste stuk met een mes kan prikken.
PicsArt_1434995796651
Stap 2.  Ondertussen kan je beginnen met het maken van de vulling. Was en snij de paprika, rode peper, ui en knoflook in kleine stukjes.
Verwijder de zaadlijsten uit de peper, als je het iets minder pittig wil hebben.
Stap 3. Rul het gehakt in een pan zonder olie en voeg hierbij twee eetlepels Baharat kruiden.
Stap 4. Als het gehakt bijna gaar is voeg je alle groenten, de gepelde tomaten, tomatenpuree en de gekookte witte rijst toe en meng dit goed door elkaar. Laat dit even een 15 minuten laag opstaan.
PicsArt_1434996038977
Stap 4. Haal de gepofte aubergine uit de oven en laat deze eerst even afkoelen.
PicsArt_1434995986765
Stap 5. Snij de aubergine in de lengte doormidden .
PicsArt_1435081056400
Schep nu een beetje vruchtvlees met een lepel  uit de aubergine en vul hem met het gehaktmengsel. Maak het af door er wat fetakaas overheen te kruimelen.
Stap 6 . Plaats de aubergine voor 30 minten terug in de oven op 200 graden.
PicsArt_1434996154756
  Afiyet Olsun!
Maak jij weleens iets klaar uit de Turkse keuken? En wat vind jij van dit gerecht? Ik lees altijd met veel plezier jullie reacties!
7 gedachtes over “Home made: Karnıyarık (Turkse gevulde aubergine met rijst en gehakt uit de oven)

  1. Oeh, yummie, yummie… zo lekker!
    Ik vind de Turkse keuken héél lekker en ben gezegend met heel veel Turkse (afhaal)restaurants in de buurt. Daarom kook ik niet zo vaak iets uit de Turkse keuken, want dat is vaak bewerkelijk en voor een appel en een ei kan ik het perfect klaargemaakt afhalen.
    Dit receptje wil ik nog wel eens proberen, maar dan met een vleesvervanger. Moet makkelijk kunnen.

  2. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla zegt:

    Heerlijk!! Ik vind karniyarik heel lekker en uiteraard, als Turkse ;-), ken ik dit gerecht.

    Gek genoeg heb ik de naam nooit letterlijk opgevat want het is inderdaad gespleten buik.

  3. Sinds kort heb ik ook de Turkse keuken ontdekt, en jeetje.. echt super lekker! En wat me vooral opvalt: de Turkse keuken bestaat uit heel veel vegetarische gerechten, die eigenlijk heel eenvoudig zijn (en dat is positief!). Ik ga me binnenkort eens wagen aan deze aubergines 😀

Geef een reactie

