DIY: Doe-het-zelven in een groen jasje

PicsArt_1434477933003

 Ik hou van klussen! Het is dat Bart het een stuk minder leuk vind, en ik ook niet alles zelf kan dat ons huis niet constant in een complete status van bouwval verkeerd. Maar het liefst…het allerliefst… had ik ons opgegeven voor het programma: Het Blok. Bart had mij graag opgegeven voor ‘ Help, mijn man…uhhh.. vrouw is klusser!’ 🙂

verbouwing-offerte

Constant van inrichting veranderen kost veel tijd en geld. En waar we vaak allemaal te weinig bij stilstaan: slecht voor het milieu. Want scheid jij al je klusafval netjes zoals het hoort? En is die hele gave kleur verf, of dat kecke behangetje wel vrij van giftige stoffen?

picsart_1402311988876

Duurzaam en milieuvriendelijk klussen dus! Maar hoe dan? Hierbij deel ik een aantal handige tips!

* Lijm en kit kunnen schadelijke stoffen bevatten. Gebruik bij voorkeur dus wateroplosbare lijm of watergedragen acrylkit op plaatsen met weinig werking.

* Toe aan een nieuw tapijt? Vermijd dan wollen tapijten. Soms zijn ze met insecticide behandeld tegen motten en kevers terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Toch vloerbedekking van wol? Informeer hier dan eerst naar in de winkel.

* Gebruikte kwasten kan je zeker na een week nog gebruiken als je ze luchtdicht verpakt en op een koele plek bewaard in bijvoorbeeld cellofaan of zilverfolie.

untitled

* Nog een klein restje Verf over? Laat dit dan opdrogen. Hetzelfde geldt voor gebruikte kwasten en rollers. Droge verfresten mag je namelijk bij het gewone huisvuil weggooien. Als de verf nog vloeibaar is, is het chemisch.

* Het vetvrij maken van muren en plafonds?  Doe dit liever met sodawater dan met ammonia.

* Als je gaat behangen kun je het beste voor papierbehang of acrylbehang kiezen. Dit is beter voor het milieu dan vinyl-of textielbehang. Ook een goed alternatief voor behang is leemstuc.

63b7beda4d69dc3a061c3ae7e2e5663c

* Als je een nieuwe geiser of boiler aanschaft, is er keus uit apparaten met een elektronische ontsteking. Dit wil zeggen dat er geen waakvlam brandt die het hele jaar door gas verbruikt.

*Keurmerken zeggen vaak een hoop. Zo staat milieukeur voor goede verf en isolatiematerialen, FSC voor hout uit goed beheerde bossen. Kiwa staat onder meer voor laagverbruik van waterbesparende toepassingen.

fsc_10649

*Hergebruik. Door zorgvuldig  te slopen zijn materialen opnieuw te gebruiken. Bestaande kozijnen of tuindeuren zijn bijvoorbeeld erg bruikbaar bij een aanbouw.

* Bekijk de site van je gemeente waar je woont eens. Hier staan ook regelmatig tips als het gaat om milieuvriendelijk klussen en verbouwen.

Hierbij een aantal handige websites die je de weg wijzen naar duurzame producten, een lagere energierekening en inspirerende alternatieven.

* www. allesduurzaam.nl

Een wegwijzer door de wereld van duurzaamheid. Onderverdeeld in 10 rubrieken als Huis, Kinderen, Voeding en Recreatie. Op deze site vind je een hele hoop informative en adressen.

www. milieucentraal.nl

De site voor al je vragen over het milieu. Van: ‘Krijg ik subsidie op een zonneboiler?’ tot ‘Wat doe ik met mijn verfafval?’ en alles daartussenin.

www.stoerevrouwen.nl

Ik als vrouw mag graag winkelen, dat is nu eenmaal genetisch bepaald. Maar hoe weet ik nu of het voldoet aan strenge milieu en duurzaamheidseisen? Lees er alles over op deze gave website!

www.kringloopnet.nl

Voor het zoeken naar kringloopwinkels en materialen door heel Nederland. Ook leuk de sectie: ‘ gratis af te halen!’

Klus jij milieuvriendelijk? En heb jij nog handige tips ?

Ik lees altijd met veel plezier jullie reacties!

11 gedachtes over “DIY: Doe-het-zelven in een groen jasje

  1. Goh, daar had ik inderdaad nog nooit bij stilgestaan. Die tips over verf en verfkwasten neem ik mee, want als ik ga klussen dan is verven toch wel een van de activiteiten die aan bod komen. Handig en ook heel tof van jou om ons hier eens op te wijzen!

  2. Dat is gek… Ik dacht dat ik net een reactie geplaatst had, maar zie ze nergens verschijnen. Op het gevaar af dat dit nu dubbel op is…

    Ik vertelde dat ik hier nog nooit bij had stilgestaan. Die tips over de kwasten en de verf vind ik heel handig, want als ik ga klussen, dan is verven toch wel een van de activiteiten die altijd aan bod komt.

    En ik vind het ook heel tof van jou dat je ons hierop wijst. We staan er anders nooit zo bij stil.

Geef een reactie

