Home made: Hamburgerbroodjes

PicsArt_1430412583799

Het is alweer even geleden dat ik liet zien dat Bart en ik genoten van deze zelfgebakken hamburgerbroodjes. Van een goed broodje hamburger kan ik erg genieten. Buiten een goed stukje vlees, verse sla en saus is het broodje zeker een heel belangrijk ingredient, voor de perfecte smaaksensatie.

Voor mijn versie van het lekkerste broodje hamburger: KLIK

picsart_1422438150977

 Ik beloofde toen dat ik het recept zeer spoedig met jullie ging delen. Excuus voor het lange wachten, maar hier is hij dan! En oja, het is heel handig als je een handmixer met deeghaken hebt, zo niet, net als ik, succes! 🙂

Boodschappenlijstje voor 4 broodjes:

210 gram bloem

3,5 gram droge gist

120 ml melk, op kamerteperatuur

14 gram zachte boter, in stukjes.

6 gram suiker

4 gram zout

een half ei, losgeklopt

Voor de topping

andere helft van het ei

sesamzaadjes

versgemalen zwarte peper

Aan de slag:

Stap 1. Meng in een kom de bloem met de gist.

Stap 2. Kneed met de hand de melk, boter, suiker en het zout erdoor.

Stap 3. Voeg het losgeklopte halve ei toe en kneed dit alles tot een glad deeg.

Stap 4. Dek de kom met een iets vochtige theedoek af en laat het 1 uur op kamertemperatuur tot dubbel volume rijzen.

Stap 5. Stort het deeg op een met bloem bestoven werkplek en verdeel het deeg in 4 bolletjes.

Bol ieder stukje deeg goed op! Dit gaat het beste door een kommetje van je hand te maken  en het deeg tegen het werkoppervlak aan te drukken terwijl je een ronddraaiende beweging maakt.

Als je het goed doet, zie je aan de onderkant een kuiltje!

PicsArt_1430412176769

Stap 6. Begin dan weer met de eerste deegbal en druk deze met de palm van je hand plat.

Stap 7 . Leg de deeglapjes een paar centimeter uitelkaar op een met bakpapier bekleede ovenplaat en laat nogmaals een uur tot bijna dubbel volume rijzen.

Zorg dus voor genoeg ruimte tussen de deeglapjes.

Stap 8. Verwarm intussen de oven voor op 220 graden.

Stap 9. Besmeer de deeglapjes met de andere helft van het ei en bestrooi ze met sesamzaadjes en peper.

PicsArt_1430412233576

Stap 10. Bak het deeg in ongeveer 15 minuten in het midden van de oven bruin en gaar.

Ik was zelf verbaasd over het resultaat. Een stevig, iets krokant, maar toch luchtig broodje, perfect voor de hamburger!

PicsArt_1430412279104

Ben jij ook dol op een lekker broodje hamburger, dan raad ik het zeker aan om deze broodjes eens zelf te maken.

Waarschuwing! Hierna wil je nooit meer broodjes uit de supermarkt! 🙂

PicsArt_1430412363185

Wat vinden jullie van dit recept? En hoe eten jullie graag je hamburger?

Ik ben weer erg benieuwd naar jullie reacties.

11 gedachtes over “Home made: Hamburgerbroodjes

  1. Ellen zegt:

    ik heb ze gegeten door jou klaargemaakt. heerlijks !!!
    zelf ga ik dat niet doen hoor meis, mij te veel werk, ben ik veel te lui voor 🙂
    lief dat je het recept deelt !
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  2. Ik ben het met je eens: een lekkere hamburger hoor je te eten tussen een lekker broodje. Dát maakt het pas helemaal af!
    Hoe voor de hand liggend ook, ik ben nog nooit op het idee gekomen om zo’n broodje zelf te maken. Bedankt voor de inspiratie, dus!
    Ze zien er erg lekker en professioneel uit, deze broodjes. Ik denk dat de melk, het ei en de sesamzaadjes de ingrediënten zijn die deze broodjes zo lekker maken. Ik ga ze proberen. Thanx!

Geef een reactie

