Paniek, ik ben ziek!

PicsArt_1428607605191

Zoals jullie in mijn plog een paar weken geleden konden lezen was Bart ineens ziek.

Er zijn maar weinig dingen zo sneu als een zieke man. Een man is namelijk niet gewoon ziek, nee hij gaat dood. Daar is hij van overtuigd. Van mijn eens zo sterke, hardwerkende vent rest slechts een schaduw van de man die hij eens was. Ik als vrouw, onderschat de ernst van deze zaak gruwelijk! Volgens de man. Ik ben een zeer gevoelig persoon en trek mij daardoor dus al snel veel te veel aan. Zaken waar ik nooit iets aan zou kunnen veranderen houden mij ‘ snachts uit mijn slaap. Maar als de man, in dit geval dus mijn man, ziek is, komt hiervan nog maar weinig tot uiting. Gespeend van elke vorm van medeleven. Ik laat het niet direct zien…neee, ik ben ook de beroerdste niet! Natuurlijk haal ik keelsnoepjes en zal ik verse kippensoep maken als ik thuis ben, omdat die uit een pak niet lekker is, waar je al uren om zeurt, via de Whats-app, terwijl ik aan het werk ben.

Eenmaal thuis tref je hem zwaar vermoeid en zielig kijkend aan op de bank onder drie dekens en ingepakt als een eskimo.

thI3U5JCPN

Hoe voel je je? Vraag ik op mijn allerliefste toontje.

Een grote kreun , steun en zucht volgen. Echt niet lekker….volgens mij heb ik echt hele hoge koorts!! Maar ik kan hier weer eens nergens een thermometer vinden!

(Geduld Kel…geduld..tel tot tien!)

Ik zal hem zo voor je opzoeken. Heb je al een pijnstiller op?

Antwoord: nmhnnneeeu…(steunend)

(ik tel tot tien)

Ik heb ook spierpijn. Echt overal. Heel erg! ( zegt dit terwijl hij driftig zijn benen masseert)

Ik ga denk toch maar terug naar bed…voel me echt heel zwakjes.

Vooral dat zwakjes doet het hem! Ik voel een soort drift aanval opborrelen.

Truste schat, probeer even te slapen….komt er nog net met veel moeite uit.

keep-calm-and-fake-smiling

Moe van een dag werken, tref je een aanrecht vol aangekoekte vaat, kilo’s tissues door het huis verspreid, een mega grote strijk, een was die al sinds die ochtend opgehangen had moet worden in de wasmachine aan, en laat staan dat er een stofzuiger door het huis is gehaald.

Ontploffingsgevaar!

Herken jij dit?

Oke, ik overdrijf hierboven een beetje. Maar op de een of andere manier zjn mannen toch altijd zieker en dus zieliger dan wanneer jij je beroerd voel. En is dit nou aanstellerij of zijn mannen als ze ziek zijn echt veel zieker dan vrouwen?

Dat vrouwen meer klagen over zieke mannen is een ding wat zeker is, maar of dat duidt op aanstelleritis bij de man zegt natuurlijk nog niks.

Wel vond ik hierover de volgende feiten die hier zeker mee te maken hebben:

– Vrouwen zijn zich bewuster van hun lichaam, mannen niet. Als mannen dan ziek zijn, ‘ overvalt ‘ het hun.

– Vrouwen trekken zich het meer aan als hun partner ziek is. Dat levert ze meer stress op.Mannen hebben dit minder of zelfs niet.

Vrouwen ‘ gunnen’ zichzelf de tijd niet om ziek te zijn. Mannen ‘ Mogen’ van zichzelf ziek zijn en verder niks doen.

En deze laatste feit schudde mij wakker! DAT IS HET!

Ik mag NOOIT ziek zijn van mijzelf!

 Ik ben gewoon jaloers op Bart dat hij dat wel mag, en dat wekt dus bij mij deze driftigheid, harteloosheid, en ergenis op!

Vanaf vorige week donderdag, terwijl we thuis midden in een grote klusbende zaten. Trap, kozijnen, deuren, muren..schuren, schoonmaken, weer schuren, ook weer schoonmaken, verven, sauzen..voelde ik dat ik last kreeg van mijn keel en niet zo fit was. Toch ga ik gewoon door en rep hier met niemand een woord over.  Vrijdag voelde ik me een stuk beroerder. Snotneus, nog meer keelpijn en een bonkend hoofd. Toch ga ik gewoon door. Zaterdag, snot loopt uit mijn neus, oren zitten dicht, kan nog amper slikken, en na 4 pijnstillers is de man met de hamer in mijn hoofd iets meer op de achtergrond. En toch ga ik gewoon door! Want…ik kan nu toch niet ziek gaan zitten zijn! Weet je wel wat er allemaal nog moet gebeuren hier! En ik heb het harstikke druk op mijn werk. En dan heb ik ook nog eens grote paniek die veroorzaakt wordt door de eetstoornis. Want ziek zijn betekend niet sporten, vooral veel zitten en hangen, wel normaal blijven eten en dus aankomen! Of afvallen?!  Want meestal is dit veel vaker het geval, doordat al mijn energie opgeslokt wordt door mijn lichaam om te herstellen! Vermoeiend? Heel erg! Want eigenlijk wil ik gewoon gedoucht in mijn meest comfy huispak in mijn heerlijke bed met een boek en een mok warme chocomelk, net zo zielig liggen zijn als Bart dat doet, wanneer hij ziek is.

af42e20fc783b3db62ba62dc597e51b2

Zondag wist ik van voren niet meer dat ik van achter nog leefde, zo ziek…en pas dan…dan gun ik mezelf dat. Voor even. Want na het douchen voel ik me dan toch net wat fitter, dus toch maar even stofzuigen, een was ophangen, een strijkje wegwerken, de vaat doen en een poging tot het afverven van een deur.

Toch spookt nu nog steeds de vraag door mijn hoofd: WAAROM? Waarom mag ik niet ziek zijn?

12 gedachtes over “Paniek, ik ben ziek!

  1. Aah Kelly toch! Wel goed voor jezelf zorgen hoor!
    Bij mij is t andersom, hahah. Ik vind mezelf heel zielig als ik ziek ben. En mijn vriend ligt gewoon een paar dagen in bed dan, zonder een kick te geven. Maar ja, eigenlijk ben ik ook bijna nooit echt ziek. Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst verkouden was en heb volgens mij nog nooit buikgriep oid gehad. Heb meer van die kwaaaltjes als (heel vaak) hoofdpijn en moe en misselijk etc.

    • aaahhh..hahahah…misschien is dat het wel een beetje hoor Kim..ben vrij hard voor mezelf. Ik ben ook eigenlijk nooit echt ziek! Daarom was ik nu ook een beetje overvallen denk, en dacht..ach..zal wel loslopen. Ook vaak meer last van die kwaaltjes jah…

  2. antwoord op je vraag = héél simpel omdat er wellicht niemand is zoals je zelf al aangaf die jou werk (thuis dan) doet als jij eens knock-out bent en we weten allemaal dat niets beter gedaan is dan door jezelf 😉

    Pfff, mijn moeder zegt dat ook altijd, dat als ik eens ziek ben, ik doe alsof ik ga sterven, maar kan ik er aan doen dat anderen het gewoon niet tonen als ze zich niet goed voelen en zouden doorwerken tot ze dood vallen?

  3. Ellen zegt:

    vrouwen voelen zich eerder ‘schuldig’ dan mannen en daarom gaan ze door. 🙂 Een bende thuis aantreffen na een werkdag is altijd vreselijk balen weet ik uit ervaring… destijds (2 kids). doe maar een diepe zucht dan voorkom je geirriteerde opmerkingen en doe een schiet gebedje dat het snel allemaal weer normaal zal zijn. 🙂 xxxx sterkte en beterschap.!

  4. Pfff… klinkt misschien ook harteloos, maar zo is het zeker niet bedoeld: Wat vermoeiend!
    Terwijl ik je blog post las, dacht ik aldoor: Meid, laat de boel de boel. Ga inderdaad in je pyjama op de bank zitten met een kopje warme choco. Sterker nog, ga lekker samen met je man op de bank zitten met een kopje kippensoep en kijk gezellie saampies naar een leuke lachfilm, of zo.
    De deuren, die geverfd moeten, lopen niet weg (je kunt ze ook nog verven wanneer je je weer beter voelt) en die was loopt – helaas – ook niet weg. Rust lekker ff uit. Dat heb je gewoon nodig. Sterkte voor jullie beidjes en maak het allemaal niet te moeilijk, hoor!

    • haha..nou klinkt niet harteloos hoor,het is ook zo! En Beiden al weer opgeknapt hoor, maarja…de boel de boel laten kan ik niet…ja pas als alles zo is,zoals het volgens mij moet zijn. En dat is zeer dwangmatig gedrag…I know…Gelukkig,ook al was dit even een klaagzang heb ik Bart,want hij is daar wel super super makkelijk in..en ik t tegenovergesteLde. En zo hebben we dus een middenweg!;-)

  5. Je blogpost hardop grinnekend gelezen, och arme Kel! Ik denk dat je analyse klopt hoor, je mag gewoon niet ziek zijn van jezelf… Herkenbaar, maar als de griep toeslaat zul je je toch moeten overgeven… hopelijk valt het mee allemaal en heb je toch kunnen genieten van de eerste voorzichtige zonnestralen. En anders, de hulptroepen zijn al gealarmeerd, zie ik hierboven:-) Beterschap meis, ook voor je mannetje!

Geef een reactie

