Home made: Rozemarijn pompoenpit noten brood

PicsArt_1426933266827Het is dat ik samenwoon met een man, die liever drie keer warm eet op een dag, maar anders had mijn avondeten toch heel vaak uit een broodmaaltijd bestaan.Ik kan niet zonder brood!  Een grote angst van mij is ook dat ik een allergie krijg voor iets, waardoor ik geen brood meer mag eten. Ik denk echt serieus dat ik het niet zou kunnen laten. In plaats van een bakje chips, neem ik veel liever een boterham. Ook lust ik alle soorten brood, behalve rogge. Brr…dat krijg ik echt niet weg.

Heel vreemd dan eigenlijk, dat ik nog nooit mijn eigen brood gemaakt had?!

Al is dat niet helemaal waar. Toen ik nog een ‘ kleine Kelly’ was hield ik ook al erg van in de keuken staan en bakte ik voor mijn broer en mijn moeder kaas/uienbroodjes. Mijn moeder zegt nog steeds dat dit  de lekkerste broodjes zijn die ze ooit op heeft. Ook niet zo heel raar,want later kwamen we erachter dat ik mij vergist had in de hoeveelheid boter. Inplaats van 75 gram, zat er 175 gram roomboter door…en ja…misschien niet heel gezond, maar je hebt inderdaad hele lekkere broodjes! 🙂

Wat mij misschien een beetje tegenhield, is dat je met brood maken heel veel tijd en geduld nodig hebt.

Het zijn vaak maar een paar ingredienten om een goed en lekker brood te bakken, maar die rijstijd….

Ook weinig geduld, maar wel gek op vers gemaakt brood?

Boodschappenlijstje

175 gram zelfrijzend bakmeel

1 theelepel zout

0,5 theelepel versgemalen zwarte peper.

1 eetlepel rozemarijn.

1 ei.

2 eetlepels melk.

1 handje gemixt pompoenpitten.

1 handje gemixte ongezouten noten.

Stap 1.  Verwarm de oven voor op hetelucht 180 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Stap 2. Maal de noten fijn door ze in een zak of doek flink te bewerken met een hamer. (Doe dit niet net zoals mij  om 06.00 uur ‘ s ochtends) Ben je in het bezit van een keukenmachine? Gebruik deze dan ook. 🙂

Stap 3. Meng het bakmeel met de noten en pompoenpitten.

Stap 4. Roer het ei los met de melk, rozemarijn , zout en peper en voeg dit aan het meelmengsel toe.

PicsArt_1426933671994

PicsArt_1426933693921

Stap 5. Kneed nu alles met de hand tot een samenhangend deeg en vorm hiervan een bal.

Stap 6. Leg de deegbal op de bakplaat en bestrooi het met een beetje bakmeel.

PicsArt_1426933646201

PicsArt_1426933627072

Stap 7. Bak het brood…(en ja je leest het goed!!! Geen rijstijd!)  in ongeveer 40 a 45 minuten in het midden van de oven goudbruin en gaar en laat het op een rooster afkoelen.

PicsArt_1426933602629

Ik vond het brood trouwens lekkerder toen het al goed afgekoeld was. Je proeft alle ingredienten dan nog beter!

Besmeer een snee met roomboter of dip in een beetje olijfolie.

Eetsmakelijk!

Eet jij ook het liefst drie keer op een dag brood? En heb jij weleens je eigen brood gebakken?

Ik lees altijd met erg veel plezier jullie reacties!

10 gedachtes over “Home made: Rozemarijn pompoenpit noten brood

  1. Ziet er weer heerlijk uit!
    Mijn vader haalt elke dag voor mij bolletjes bij de bakker, haha! En als hij een dagje overslaat, eet ik speltbrood 🙂 Ik weet niet of dat echt zo gezond is, maar ik vind het iig heerlijk!

    • Het is ook echt heerlijk brood! En je kan erin doen wat je wil natuurlijk. Ik ben gek op noten en pompoenpitten. Ik eet ook regelmatig speltbrood. Ook geen idee of het gezonder is, maar vind het ook erg lekker! Vooral die speltbolletjes!

Geef een reactie

