DIY: Porselein versieren

Servies kan ik niet genoeg hebben. Vooral porseleinen schaaltjes, borden, kommen en mokken. Het enige nadeel is dat ik servies, en vooral aardewerk, steengoed of porselein vaak veelste duur vind.

Toen ik laatst bij de Loods 5 weer een Te Cute schaaltje zag, maar ik heel verstandig liet staan, bedacht ik me: Dit kan ik toch zelf ook maken?

Op http://www.edding.com bestelde ik  1 setje van 6 stiften van koele kleuren. Je kan ook nog kiezen voor een set met basiskleuren of alleen warme kleuren.
Nu ik erachter ben hoe leuk ik het vind en overloop van inspiratie  wil ik ze natuurlijk allemaal hebben!!

Hoe gebruik je de porseleinstiften? 

Het is eigenlijk heel simpel:
– de stiften zijn meteen klaar voor gebruik. Je hoeft ze niet te schudden ofzo.
– Dus bedenk wat je wilt tekenen op het porselein aardewerk of ovenvast glas
– Zorg ervoor dat dit schoon en vetvrij is.

En tekenen maar!

PicsArt_1424420384069

– Laat de tekening 15 minuten drogen. Ondertussen kun je de oven voorverwarmen op 160 graden.
– Zet het porselein/ceramiek/glas 25 minuten in de oven om de verf af te bakken.
– Laat in de oven afkoelen.
En dan is het servies klaar voor gebruik. Het kan zelfs in de vaatwasser (tot 60 graden) staat er op de verpakking. Dit kan ik niet bevestigen, ik heb namelijk geen vaatwasser. Maar met een handwas blijft het wel mooi.

Tip: de stiften moet je horizontaal opbergen. Dan heb je er het langst plezier van.

Hier een paar foto’s van mijn creaties

PicsArt_1425801290233

PicsArt_1425801191822

PicsArt_1425801240933

PicsArt_1425621971202

PicsArt_1425622012130

PicsArt_1425622164988

PicsArt_1425638419109

PicsArt_1425638431415

Als ik een nadeel moet noemen is het dus dat ik nu te veel ideeen heb!! Want hoe leuk je eigen eierdopjes straks met pasen, of een kerstservies??:)

Heb ik jullie nu aangestoken met deze nieuwe verslaving? Of laat je deze DIY aan je voorbij gaan? Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn creaties vinden?!

10 gedachtes over “DIY: Porselein versieren

  1. Ik vind dit echt geweldig! Ik zag ze al een paar keer op je foto’s voorbij komen. Wat een leuke hobby 🙂
    Bij de action heb je voor 1,50 mokken die je kunt beschilderen (inclusief verf). Maar dat worden bij mij meer beschilderingen die lijken te zijn gemaakt door kinderen haha.

    • Hai Kim. Je vind het geweldig om te doen, dus wat houd je tegen? Het is wel handwerk hoor, en kindertekeningen gemaakt door volwassenen zijn toch helemaal hot op dit moment! Ik zeg gewoon doen!

  2. Ellen zegt:

    mooi Kelly, zou je een foto van het bovenste bord aan mij willen appen ? leuk voor instagram. een nieuwe hobby ? hihi ik kan dat niet dus hou ik het bij haken. maar het ziet er prachtig uit !! xxx

  3. Leuk gedaan! ik beschilderde ook een tijdje servies in de stijl van blond en soms geboortekaartjes. Je kunt ze nog terugvinden op mijn Curly Creative facebook 😉 Lang niet meer gedaan moet ik zeggen.. Alleen ik deed alles met een heel fijn penseel, stiften klinken makkelijker

    x

Geef een reactie

