Home made: Bolognese saus

Ik ben al van kleins af aan verzot op spaghetti. Als ik thuis mocht kiezen wat we gingen eten die dag, was het standaard antwoord:

Spaghetti met rode saus!

Met de witte variant (roomsaus) ook erg lekker, maar de rode heeft toch mijn voorkeur!

Heerlijk! Ik kon en kan daar nog steeds naar uitkijken! Gelukkig ben ik met een man getrouwd die er nog wilder van wordt en het elke dag wel kan eten.

Hij vind dat ik de allerlekkerste bolognese saus maak. Eerst dacht ik dat hij dit alleen maar zei om mij blij te maken, maar hij heeft al heel wat pasta’s bolognese over de wereld gegeten, zelfs in Italie,  en nog steeds blijft hij bij zijn mening. Al eet hij het dan wel weer liever met macaroni.

PicsArt_1425981455904

Ik vind mijn eigen recept stiekem ook de lekkerste!

Wel met spaghetti! 🙂

Benieuwd hoe je een verse bolognese saus zelf maakt?

Als eerste is het erg makkelijk om zelf een potje te vullen met de kruiden die er in een bolognese saus gaan.

PicsArt_1425980707662

Natuurlijk kan je zelf kruiden uitkiezen die je erg lekker vind , maar dit is mijn basis:

Basilicum

Tijm

Oregano

Paprikapoeder

Chilipoeder

Gedroogde en fijngemalen olijven

Rozemarijn

Bieslook en peterselie.

Van alles neem je even veel, alleen van de oregano en tijm voeg ik altijd ietsje meer toe.

Boodschappenlijstje bolognese saus:

500 gram rundergehakt

2 grote uien

4 tenen knoflook

1 rode en 1 gele paprika

pot wortels (uitgelekt)

bakje champignons

groot blikje tomatenpuree

blik gepelde tomaten

3 verse tomaten

lepel olijflolie

PicsArt_1425981044395

Stap 1. Snij de knoflook fijn  en de  uien in grove stukken en fruit even aan in een beetje olijfolie.

Stap 2. Voeg hierbij 5 goede eetlepels van de kruidenmix toe en schep dit  goed om.

Stap 3. Snij de paprika’s in kleine reepjes en bak deze 5 minuten mee met de rest.

Stap 4. Snij de champignons in stukjes en voeg deze pas als laatste toe en bak mee tot ze iets bruin verkleurd zijn.

Stap 6. Nu kunnen de gepelde tomaten, tomatenpuree, wortels  en de verse tomaten ( in grote stukken)  in de pan en roer alles op een laag vuur zo’n 20 minuten goed door.

Stap 7.  Rul in een andere pan met wat witte peper en zout het gehakt goed bruin en  gaar.

Tip:  Omdat je het gehakt in een andere pan klaarmaakt, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om het vlees helemaal weg te laten (vegetarisch) of een andere vleessoort te kiezen.

PicsArt_1425981102757

Stap 8. Voeg nu de saus en het gehakt samen en schep nog even goed door.

Stap 9. Voeg naar smaak peper en zout of nog een beetje van de kruidenmix toe.

PicsArt_1425981146553

Stap 10. Kook de gewenste pasta zoals op de verpakking aangegeven.

Serveer met strooikaas en verse blaadjes oregano.

Buon appetito !

PicsArt_1425981405688

Maken jullie weleens zelf pasta saus? En wat vinden jullie van mijn recept? Ik ben weer erg beniewd naar jullie reacties!

10 gedachtes over “Home made: Bolognese saus

  1. Lekker, ‘k krijg er al honger van 🙂

    Zeg, is er een bepaald merk van pasta dat jij gebruikt?
    Ik vraag het even omdat ik soms voor heb dat de pasta zo plakkerig aanvoelt en op anders heb ik dat niet. Kan het aan het pasta merk liggen?

    • Echt he??? Zo lekker dit!!! Ik koop altijd spaghetti van Grand Italia, omdat ik die het lekkerste vind…en kook altijd al dente (beetgaar) ..Maar van tagliatelle vind ik het Jumbo huismerk erg lekker..Het plakt vaak door de zetmelen die loslaten met koken. Door een beetje olie door het kookwater is het al minder, of laat wat kookvocht achter in de pan waar de pasta in zit, (dus niet alles afgieten) zo heb je al veel minder plakkerige pasta!

  2. Ellen zegt:

    ook mijn lievelings eten. de saus maak ik altijd zonder champignons en wortels. wel met gedroogde tomaatjes hmmmmm gisteren nog gegeten. Vandaag weer gewoon spruiten, ook lekker 🙂 xxx

    • Ik doe er in mijn saus altijd Tabasco in voor de pittige pikante smaak. Is ook altijd goed op de moment dat je dat eet en je hebt bevoorbeeld een lichte verkoudheid, prik goed in de luchtwegen 🙂

      Maar het is vooral lekker qua smaak 😉

      • jaa..dat is inderdaad heel lekker! Ik ben ook van het zeer pittig eten, maar mijn man vind Hela curry al pittig 🙂 dus voeg ik dat pas toe op mijn bord.

      • Haha, oh jij doet het zo 🙂
        Als we hier spaghettisaus maken is dat zo’n beetje op grootmoeders wijze, namelijk in zo’n grote ijzeren ketel en gieten we de rest in dozen die we dan lekker invriezen. Spaar weer een boel moeite en tijd uit als het weer eens snel, snel moet gaan 😉

Geef een reactie

