Home made: Zuurkool ovenschotel met gehakt en rozijntjes

Ik kan wel zeggen dat ik zuurkool een van de lekkerste groente vind die er bestaat. Begin herfst krijg ik al de kriebels om lekker te gaan koken met zuurkool. En de gehele winter komt deze groente dan ook zeker 1 keer in de twee weken bij ons op tafel. Daarna eet ik het ook nog vrij regelmatig. Gewoon zo, tussen een tosti met geitenkaas, of op een pistolet met een knakwostje, zuurkool risotto en zelfs als soep. Toch is dit gerecht met zuurkool  wel de uitblinker van al mijn zuurkool creaties.

zuurkool

En terwijl Bart eigenlijk helemaal geen zuurkool luste, zit hij nu hard te smullen als deze ovenschotel op tafel staat.

Ook zo benieuwd naar deze ovenschotel ??

Boodschappenlijstje voor een ovenschotel voor 3 personen:

pakje zuurkool naturel

zakje aardappelpuree naturel

grote hand rozijntjes

2 gebrande rode paprika’s

2 uien

3 teentjes knoflook

500 gram rundergehakt

peper en zout

1 eetlepel komijnpoeder

geiten strooikaas

Stap 1. Kook de zuurkool gaar zoals op de verpakking aangegeven staat. Voeg de laatste 2 minuten een grote hand vol rozijntjes toe.

LAAT HIERNA IN EEN VERGIET GOED UITLEKKEN!

PicsArt_1424510181640

Stap 2. Verwarm de oven voor op 200 graden

Stap 3.  Snij de knoflook in fijne stukjes , samen met de ui en paprika en voeg dit tegelijk  met het rundergehakt in een pan.

Rul het gehakt samen met wat peper en zout en de komijnpoeder mooi bruin en gaar.

 PicsArt_1424510274439

Stap 4.  Maak de aardappelpuree klaar zoals op de verpakking staat aangegeven.

Stap 5. Schep eerst een flinke laag van het gehakt mengsel in een ovenschaal. Hierover een laag zuurkool, en ga zo door totdat de zuurkool en gehakt allebei op zijn.

Sluit af met de aardappelpuree en flink wat geiten strooikaas.

PicsArt_1424510360191

Stap 6. Plaats de schaal in het midden van de oven voor ongeveer 25 minuten, totdat de aardappelpuree mooi gaar en iets bruin verkleurd is.

PicsArt_1424510510376

Eetsmakelijk!!

Hoe eten jullie graag zuurkool? En gaan jullie mijn recept ook proberen?

Ik ben weer erg benieuwd naar jullie reacties!

6 gedachtes over “Home made: Zuurkool ovenschotel met gehakt en rozijntjes

  1. Lilian zegt:

    Nu vind ik zuurkool dus ook niet echt jammie, maar dit recept sprak me wel aan. Dus wat denk je? Ik heb ‘m vanavond gemaakt… en lekkerrrrr! ūüėÄ
    Mijn broer en moeder waren er ook nogal over te spreken. Het is de combi met de rozijntjes die ‘m voor mij echt lekker maakt: zuur en zoet.
    Ik kreeg alleen m’n puree echt niet zo netjes in die overschaal als jij, Kel… maar dat schreef ik al eerder: voor jou ligt er nog ergens een grootse carri√®re bij een culi-magazine! ūüėČ Bedankt voor het recept!

    • hhahaha.. heb je de schotel echt gemaakt? Dat vind ik zo leuk!.Bart vond zuurkool namelijk ook nooit lekker, maar op deze manier wil hij het elke week wel eten. En ach…maakt niet uit hoe het eruit zag, als de smaak maar goed is toch? Bedankt voor het compliment.

Geef een reactie

