Wanneer is goed ook gewoon genoeg?

bitolove22Perfectionisme, perfectionistisch, perfect..ik vind het rot woorden.

Ik vind het ook nooit leuk om te zeggen (en dat is nog netjes uitgedrukt) ‘ Ik ben perfectionistisch’.  Ik vind het een vervelend woord, en een zere nare eigenschap van mijzelf.

Perfectionisme, is heel kort gezegd, dat je jezelf zo hoog mogelijke eisen stelt voor gedrag en prestatie. Dit komt veelal voor op verschillende gebieden in je leven, zoals school, werk, sport, vriendschappen, huishoudelijke taken etc. Mensen die perfectionistisch zijn verwachten van zichzelf (en soms ook van anderen) dat ze superieur presteren en nemen geen genoegen met minder. Ze zijn als het ware heel moeilijk tevreden te stellen.

d8e2a6191f59c03711d20c684bba08ff

Gelukkig is het stukje (en soms ook van anderen) niet op mij van toepassing. En ben ik ook erg snel tevreden. Ik neem nooit iets voor lief en ben altijd dankbaar voor wat anderen voor mij doen. De enige aan wie ik vaak veelste hoge eisen stel is toch echt alleen aan mezelf. Belachelijk hoog, waar ik vaak helemaal niet aan kan voldoen en het dan als falen ervaar. Slap, slordig, geflopt, mislukt.

Ik krijg regelmatig te horen: Was ik ook maar zo perfectionisctisch, terwijl ik dan gelijk denk en soms ook zeg ‘ Doe maar niet!!’ Nergens voor nodig! Je bent goed zoals je bent!  Behalve ik. Ik kan altijd beter!  In tegenstelling van mij, zien zij het als een mooie eigenschap. Ik ervaar dit echt heel anders! Als ik iets aan mezelf kon veranderen dan was het toch echt dat eeuwige streven naar perfectionisme. Want wat is eigenlijk perfect? En als het dan zo is, moet het dan altijd niet nog beter? En wat is er mis met iets minder?

HELEMAAL NIKS! Alleen bij mij mag het niet!

Perfectionisme

Je zal je misschien afvragen, het is toch niet erg om je best te doen voor dingen en je ergens volledig voor in te zetten? Nee natuurlijk niet, iedereen heeft zijn hobby’s, passies en dingen waar ze voor gaan en waar ze het beste van willen maken. Maar als je merkt dat je eisen zo hoog zijn dat ze niet haalbaar zijn en dat het een obsessie wordt, dan kan je een druk gaan voelen om te presteren. Ik krijg door mijn grote mate van perfectionisme ook vaak last van faalangst, gevolgd door paniekaanvallen.

Het is alijd alles of niets en als iets niet perfect is, wordt het helemaal afgekeurd, omdat het niet aan de hoge eisen voldoet. Als ik al weet dat ik iets niet perfect kan volbrengen, omdat het gewoon niet mijn ding is wil ik er eigenlijk al helemaal niet mee beginnen!

En wat haat ik het!

Ik vind perfect zijn waarschijnlijk heel belangrijk, maar het irritanste is nog :  ik weet eigenlijk helemaal niet waarvoor? Ik kan recht uit mijn hart zeggen dat het me al heel lang niks meer doet als anderen mensen mij niet aardig, leuk of lief vinden. En met anderen bedoel ik mensen die mij helemaal niet kennen, of ik hen. In mijn pubertijd kon ik mij hier wel heel druk over maken. O wee, als iemand mij niet aardig vond?…Ik lag er zelfs wakker van! Maar al een aantal jaren doet dit mij helemaal niks meer. Natuurlijk vind ik de mening van de mensen om mij heen, zoals familie en goede vrienden wel belangrijk, maar die van voor mij vreemde mensen…het gaat het ene oor in en het andere uit.

Ik doe het dus niet, zoals soms anderen die ook last hebben van deze grote mate in perfectionisme, voor ‘anderen’.

Nee het moet puur van mezelf. Waarom???

hsfile_255157

Het blijkt dat mensen die perfectionistisch zijn een vergroot risico hebben op het ontwikkelen van een eetstoornis. Mensen met een eetstoornis worden ook vaak omschreven als perfectionistisch. Zowel mensen met anorexia als boulimia proberen zich op een hele strenge manier te houden aan een bepaald dieet en beweging. Zij stellen zichzelf naast eetstoornisgebied hoge eisen op het gebied van studie, beroep en sociale contacten.

Er bestaan theorieën dat perfectionistische mensen met een eetstoornis een gebrek aan controle ervaren in hun leven en daarom de eetstoornis gebruiken om een gevoel van controle te bereiken. Dit is in mijn geval 100% de waarheid! Als ik het gevoel, of zelfs maar de gedachte heb dat ik ergens geen controle over heb, worden mijn eetgestoorde gedachtes en handelingen heftiger.  Gelukkig herken ik dit nu al veel eerder dan eerst, en verzet ik mij er met al mijn kracht tegen. Wat vaak lukt, maar ook nog veelste vaak niet!

Toch, perfecte mensen zijn toch helemaal niet leuk? De in mijn ogen perfecte mensen vind ik juist vaak helemaal niet aantrekkelijk of interessant, omdat je je er niet mee kan relateren? Juist de mindere kanten, de foutjes, de oneffenheden van iemand zijn zo aantrekkelijk. Het maak iemand een persoon. Een mens!

984e76f7cd94b01348b988f08c580301

Waarom mag ik dan niet menselijk zijn? Wat is de  grote angst hierachter?

Ik vraag het mezelf al heel lang af.

Hebben jullie ook last van perfectionisme? En hoe ga jij hier dan mee om?

Ik ben weer erg benieuwd naar jullie reacties!

3 gedachtes over “Wanneer is goed ook gewoon genoeg?

  1. Goed artikel! Ik ben zelf helaas ook perfectionistisch, al heb ik het de afgelopen jaren wel weten te minderen. Tijdens mijn stage twee jaar geleden vond ik niks dat ik deed goed genoeg en voelde ik me er heel onzeker over. Tot mijn begeleidster mij juist liet inzien dat dat helemaal niet nodig is. Sindsdien heb ik er niet meer zo veel last van als vroeger, maar ik merk wel dat ik vaak nog belachelijk hoge eisen aan mezelf kan stellen en dan ook echt heel onzeker word als het me allemaal niet lukt. Zo vermoeiend! Dus echt een interessant artikel om te lezen!

    • Bedankt. En ja, inplaats dat ik het vaak in mijn voordeel laat werken, wat volgens mij ook heel goed kan, denk ik nog heel vaak aan alles wat ik niet gedaan heb , in plaats van wat wel..en werkt het vooral nog in mijn nadeel!

Geef een reactie

