Gewoon Nederlands TAG

 http://www.haremaristeit.nl/ is een van mijn favoriete bloggers. Op haar site vond ik deze super leuke tag, de ‘Gewoon Nederlands Tag’.

12 typisch Nederlandse vragen.Deze tag spreekt mij zo aan, omdat ik,  ook al wil ik heel graag naar Spanje emigreren op en top Nederlander ben. Ik kan oprecht zeggen dat ik trots ben om een Nederlander te zijn. Nederland is prachtig! Je moet het alleen wel willen zien.

imagesXRLB20Y0

Ik heb in een deuk gelegen om haar antwoorden op het onderstaande vragenlijstje, maar het zet je ook gelijk aan het denken.

Ook ben ik dol op vragenlijstjes invullen….dus hier mijn antwoorden!

1.  Een of meer koekjes bij de thee?

MEER!! MEER!! MEER!! Maar mag het ook koffie zijn? Ik ben niet zo’n thee drinker. Koekjes daarintegen…Yummi! Ik ben een echt koekiemonster en heb altijd koekjes in huis. Ik ben wel van de      ‘ simpele’ koekjes. Een  speculaasje, kaakje, kleine krakeling. Ik ben niet van de vulling, chocolade of..iehhh..fruit versies! Typisch Nederlands ben ik hier dus niet in. Nee, minimaal toch wel twee of drie. 🙂

43

2. Wat is je favoriete stamppot ?

Ik vind stamppotten opzich wel lekker, maar de Grote winnaar is toch echt Zuurkool stamppot uit de oven. Lekker met een laag geraspte kaas. Ik ben weer niet zo’n fan van rookworsten, dus maak mijn stamppotten meestal met gehakt. Ik denk dat je mijn versie van een stamppot ook niet echt meer als typisch Nederlands kan bestempelen. Er gaat nog zoveel meer doorheen dan alleen de groente en aardappel. Zoals, ui, knoflook, gebrande rode paprika, chilipoeder, geruld gehakt, rozijntjes….Misschien wel typisch Nederlands is dat ik toch echt een lekkere jus en appelmoes erbij wil!

f2de464e2d6a88c7ad17550fafda2f17

3. Welke Nederlandse feestdag vind jij het leukst ?

Ooo…dit is toch echt Koningsdag! Ik hou ervan! Ook heb ik intens leuke herinneringen aan deze dag van toen ik nog een kleine Kelly was, en in alle vroegte met mijn vader een plekje uit ging zoeken voor de rommelmarkt. In weer en wind hebben we dit jaren gedaan! Fantastisch vond ik het! Nu breng ik deze dag, mits het lekker weer is, het liefst samen door met vrienden in een leuke stad op een terras. Ik vind de sfeer op deze dag altijd heerlijk!

En nu weet ik dat dit natuurlijk niet echt een Nederlandse Feestdag is, maar met het EK en WK ben ik vaak ook niet te houden! Bloedfanatiek en alles moet in het Oranje!

PicsArt_1403102857336

4. Wat is volgens jou het leukste plekje in Nederland.

Nou dit vind ik een lastige, want er zijn zoveel leuke plekjes. En ook is er nog zoveel te ontdekken! Maar de leukste, en misschien heel fout, vind ik toch wel de Efteling! 🙂 De attracties, de sfeer, de natuur. Ik kom hier erg graag! Als ik een stad op zou moeten noemen is dat met stipt op nummer 1: Amsterdam. En erg mooi en fijn vind ik altijd het strand in Zeeland. Zomer en winter!

wallpapers-efteling-277659

5. Wat is jouw favoriete accent en doe een stukje na.

Amsterdams! Schorriemorrie, Uilezeik, je Vrijer, Jan met de pet, er Sjoege van hebben. En nou opkalefatere, of ik geef je een peut op je bolle oge!

Niet gepist maar toch nat, Er tabak van hebben…hahaha..Ik moet altijd lachen als ik een rasechte Amsterdammer hoor praten. Een stukje nadoen..hmm…laten we het hier maar bijhouden 🙂

6. Welk woord is voor jouw typish Nederlands.

Als eerste denk ik gelijk aan ‘ Gezellig’ . In Nedeland moet altijd alles gezellig zijn! En ja..natuurlijk ook ik hou van gezelligheid. Maar soms vind ik dat we er aardig in doorslaan. Zoals je een keertje niet meedoet met de taartronde, of aan de frisdrank zit i.p.v. aan de alcohol. Dat kan echt niet, want kom op joh!! Dat is niet gezellig!

Wel moet ik toegeven: Ik gebruik het zelf ook te pas en te onpas. Maar soms kan ik me er ineens heel erg aan storen! Zo niet gezellig 🙂

untitled

Welk typisch Nederlands gebruik vind jij het leukst?

Hoe erg ik me soms kan storen een het woord gezellie, moet ik hier dus echt op antwoorden met ‘ De Nederlandse kneuterigheid.’ Ookal vind ik het een beetje moeilijk om toe te geven..Ik hou ervan. Kneuterigheid. hahahaha.. Misschien is dat ook wel een typisch Nederlands woord! Ik bedoel, probeer het maar eens te vertalen naar een andere taal? Oja, en het putje in je prak voor de jus!

imagesR5YS5O3G

8. Wat is je favoriete Nederlandse gezegde?

Nou op het toilet bij mijn moeder hangt het bordje:

PicsArt_1423207937815

whahahahha…..zo waar!!! En  ‘ Elk voordeel, heb zijn nadeel is ook favoriet. Ook vind het het vooral erg grappig als mensen spreekwoorden en gezegden door elkaar halen en fout uitspreken. Blijft een crime..die Nederlandse taal.

9. Wat is je favoriete winkel van Nederlandse bodem?

De Hema!!!!

Een goede tweede plek is De Zeeman! Als ik ooit zou mogen emigreren naar Spanje dan zou ik deze winkels ontzettend missen.

images7MY8GT2E

 PicsArt_1423207789314

10. Wie is jouw favoriete BN’ER ?

Ik ben niet zo BN’ER achtig. Maar ik ben een groot fan van het programma ‘ De Smaakpolitie’ , dus schiet mij als eerste ‘ Rob de Geus’ te binnen. De man die het verkleinwoordje , groot gemaakt heeft! Ik vind zijn uitspraken echt hilarisch, en met grote regelmaat citeren wij hem thuis na.  Wil je alsjeblieft dat vaatdoekje nu weggooien? Of ben je er aan gehecht? Kansloos dit! Niet zo’n lekker frituurvetje..

Of het zeer correcte Engels van meneer de Geus: De koekaratsja die in the kitsjen? HAHAHA…

3a3d902125_1417622044_rob-geus-4__list-noup

11. Wat vind jij het mooiste of leukste Nederlandstalige liedje?

Ik ben totaal geen smartlappen, bloed, zweet en tranen muziek fan. Kijk in de kroeg of op Koningsdag vind ik het allemaal prima en brul ik als een van de hardste mee. Maar als ik gewoon thuis ben of in de auto kan ik erg genieten van de Nederlandstalige muziek van Stef Bos (ooit zelfs naar een concert van geweest)  en  Boudewijn de groot (wat heeft die man een prettig stemgeluid).

12.  Haring, ja of nee ?

Iehwww….neee, ik eet graag en regelmatig vis,maar ik vind dit toch een van de smerigste dingen die er bestaan! Zelfs bij het opzoeken van dit plaatje, liepen de rillingen over mijn lijf! Zo vies!

haring1

Wat zou jij op bovenstaande 12 vragen antwoorden?

En natuurlijk, als je het leuk vind, mag je deze Tag gratis en voor niets overnemen!

Ik lees jullie reacties altijd met veel plezier!

13 gedachtes over “Gewoon Nederlands TAG

  1. Haha na deze vragen te lezen voel ik me niet erg in Nederland thuispassen, op de helft had ik geen antwoord! En ohh wat ben ik blij dat ik geen zwaar Amsterdams accent heb!

      • Hahha nee stampotten en haring vind ik echt vies! Doe mij maar Surinaams of Indonesisch eten 🙂 En van Koningsdag vind ik zo een chaos (maar dat heeft ook met mijn fobie natuurlijk te maken!).
        Ja mijn vader en broers praten lekker plat Amsterdams, maar dat komt zo dom over vind ik!

  2. Galina zegt:

    Leuke tag! Moest zelf ook even nadenken over de antwoorden hoor 🙂 vooral in het verinternationaliseren (ja dat woord verzin ik nu) van stamppot kan ik me helemaal vinden. Heerlijk! En wat ik ook zo leuk vind aan NL is de heerlijke nuchterheid en verdraagzaamheid 🙂

  3. 1.meer
    2.Hutspot
    3.Koningsdag
    4.strand bij schoorl
    5.Amsterdams
    6.tje…overal waar tje achter staat 🙂
    7.zegeltjes sparen
    8.oost west thuis best
    9.Xenos
    10.Brigitte Kaandorp
    11.Herman van Veen-waar blijft de tijd
    geen haring of garnalen brrr lust maar heel weinig vis 🙂

    xxxxx

Geef een reactie

