Home made: Flammkuchen met tonijn, ui, en champignons

Flammewattes?

Dat is het eerste wat ik dacht toen ik een recept voorbij zag komen waarvan het water mij in de mond liep. Ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord. Zo jammer..al die verloren jaren zonder flammkuchen!! En terwijl ik eigenlijk best vaak in Duitsland en Frankrijk geweest ben. Even een klein stukje historie over deze zeer bekende ( alleen voor mij niet) Flammkuchen. Of ook wel een tarte flambée genoemd.

Dit gerecht vind zijn oorsprong in de Elzas.

untitled

De originele tarte flambée heeft een bodem van dun brooddeeg die met crème fraîche, uien en reepjes spek is belegd.

Afhankelijk van het gebied is de naam van dit gerecht flammekueche (Elzas), Flammkuchen (Duits) of tarte flambée (Frans). Tot de opkomst van de pizza in de jaren ’60 was de tarte flambée een gerecht dat vooral op het platteland werd bereid. Daar werd de tarte flambée vaak gebruikt om de hitte van een houtgestookte oven te testen. Het gerecht ontleent zijn naam aan deze methode van bakken. Allemaal duidelijk?

 Maar weer terug naar het heden!! 

Beter laat dan nooit en heel erg nieuwsgierig naar deze smaaksensatie ging ik in in mijn eigen kleine keuken inclusief niet op houtgestookte mini oventje aan de slag.

Ook nieuwsgierig geworden naar mijn creatie ? Lees hieronder hoe simpel je zelf je home made flamm in je Eigen kuchen maakt!

Boodschappenlijstje voor 1 Flammkuchen:

Deeg

100 gram bloem ( en een beetje extra voor het uitrollen van je deeg)

3,5 gram instant gist

75 ml lauw water

Topping

3 eetlepels kwark

1 grote eetlepel tuinkruiden groentesaus

1 theelepel sambal

peper en zout

Klein blikje tonijn op water

1 grote ui

halve rode paprika

4 grote champignons

Feta kaas

Rucola sla

Stap 1.  Begin eerst met het maken van het deeg. Doe de bloem in een kom en voeg het gist toe. Maak een kuil in het midden en voeg het  water daarin toe. Kneed het deeg tot een egale bol en leg in de kom. Dek de kom af met een iets vochtige doek en zet hem op een redelijk warme plek in het huis (bij de verwarming bijvoorbeeld). Laat 1 uur rijzen. Verwarm ondertussen je oven voor op 220 graden.

PicsArt_1423705189356

Topping:

Stap 2. Mix de kwark met de tuinkruiden en sambal en breng op smaak met peper en zout.

Stap 3. Snij de uien in halve ringen, de champignons in dunne plakjes en de paprika in fijne stukjes.

Stap 4. Je deeg is klaar als het zo goed als in dubbele hoeveelheid gerezen is.

PicsArt_1423705146991

Stap 5.  Rol je deeg uit op een met bloem bestoven werkplek, ongeveer ter grote van je bakplaat.

Het is de bedoeling dat het een vrij dunne bodem is, dus rol je deeg goed uit.

PicsArt_1423473994476

 Stap 6. Bekleed je plaat met bakpapier en leg hier je uitgerolde deeg op.

PicsArt_1423705263533

Stap 7. Besmeer je deeg met een dikke laag kwark/ kruidenmengsel en beleg deze eerst met de tonijn en daarna de gesneden groenten. Verkruimel hierover de feta kaas. Wees hiermee vooral niet te zuinig. 🙂 Plaats je flammkuchen in het midden van de oven en bak in 20 minuten gaar.

PicsArt_1423705505501

En Tadaaaa!!!! Bestrooi met rucola sla….

PicsArt_1423705688019

en ik als groot garnalen fan, kon het natuurlijk niet laten, dus bakte er nog een portie Chiligarnalen bij.

PicsArt_1423705777655

Bon appétit!

Hebben jullie al eens flammkuchen gegeten? En wat vinden jullie van mijn variatie hierop?

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

4 gedachtes over “Home made: Flammkuchen met tonijn, ui, en champignons

Geef een reactie

