Home made: Appel – rozijnen crumble

Vorige week maakte ik dit heerlijke toetje! In mijn plog van de eerste week van februari zagen jullie Bart al smullend op de Bank zitten en beloofde ik dit heerlijke recept met jullie te delen. Ik had ineens zo’n zin in appeltaart, maar geen zin om heel lang in de keuken te staan. En met een appeltaartje ben ik toch al snel een klein uurtje bezig. Ook vind ik een punt appeltaart als toetje nogal machtig, dus ging ik op zoek naar een lichtere versie, maar wel met dezelfde smaken.

Zie hier mijn versie van deze heerlijke crumble met vanille vla en slagroom.

PicsArt_1423094143070

Boodschappenlijstje voor twee porties

2 appels ( liefst goudreinetten)

1/2 citroen

Handje rozijnen

7 eetlepels  basterdsuiker

4 eetlepels bloem

2 eetlepels havermout

handje gemixte ongezouten noten

50 gram boter

snufje zout

Lekker veel kaneelpoeder

Stap 1.  Verwarm de oven voor op 200 °C.

Stap 2. Schil en snijd de appels in vieren, verwijder het klokhuis en snijd de appels in blokjes.

Stap 3. Meng in een schaaltje de appels en rozijnen met het sap van een halve citroen, de helft van de suiker en lekker veel kaneel!

PicsArt_1423044887565

Stap 4. Hak / stamp de noten iets fijner en snijd de boter in kleine blokjes.

Stap 5. Kneed dit met de bloem, havermout, noten , resterende suiker en zout met je handen tot een kruimeldeeg.

PicsArt_1423257306124

Stap 6. Vul twee ovenschaaltjes met het appelmengsel en verdeel hierover het kruimeldeeg. Niet aandrukken!

PicsArt_1423256766035

Stap 7 . Bak de crumble in het midden van de oven in circa 25 minuten goudbruin en gaar.

Stap 8. Genieten!

PicsArt_1423256895641

Tip: Serveer met koude vanille vla en zelfgemaakte slagroom! Zo lekker!!

Hebben jullie weleens appelcrumble gemaakt? En wat vinden jullie van dit recept?

Ik ben weer erg benieuwd naar jullie reacties!

9 gedachtes over “Home made: Appel – rozijnen crumble

  1. Lilian zegt:

    Kijk, dat is nou een recept waar ik wat mee kan 😉
    Ik vind appeltaart lekker, maar een hele taart bakken vind ik te veel. Als alternatief kies ik dan voor flapjes van bladerdeeg, maar ook die zijn vaak net effe te machtig. Door gebruik te maken van kruimeldeeg heb je het lekkere van appeltaart, zonder dat het direct te veel is en dan ook nog eens snel en helemaal niet moeilijk! Top!
    Bedankt voor het delen, ik ben er blij mee!

  2. Hai meiss, hier even een reactie van papa…wat een geweldig leuk blog. Heb hem (1000 maal excuus) even in vogelvlucht doorgenomen. Heb volgende week vrij en ga er dan zeker wat meer werk van maken. Deze pagina is i.i.g. helemaal geslaagd want met zulke tips kun je zeker iets. De zevers lopen nu al langs m’n mondhoeken.Hopende op meer van deze tips ga ik je blog zeker bijhouden. Sterkte met je teen morgen darlin. Hopelijk bijt Dr. Lector hem er niet af. Dikke kuszzz.

  3. Heerlijk recept, lijkt me dit en niet eens moeilijk om te maken. Ik denk wel dat ik de vanillevla er niet bij serveer. Dat leidt – naar mijn smaak – alleen maar af van die lekker appel crumble. Beetje slagroom erbij om de scherpe kantjes ervan af te halen, lijkt mij meer dan genoeg.
    Lekker!

Geef een reactie

