On a Diet : Afspraak 1 en 2

In mijn eerste bericht van Januari 2015 ‘ Hersenspinsels , Nieuwe start’  deelde ik met jullie dat ik sinds kort bij een dietiste in behandeling ben. Ik was ongemerkt weer aardig wat kilo’s kwijt, en om mijn gewicht niet nog verder te laten zakken moest er op zeer korte termijn iets gebeuren!  Met de positieve gedachte : ‘ Voorkomen is beter dan genezen’ , ging ik op advies van Bart, via de huisarts op zoek naar een dietiste.

images5A9YV3DR

Mijn doel: Mijn gewicht stabiel houden en natuurlijk mooi meegenomen als ik een paar kilo aan zou komen. Al vind ik aankomen nog steeds heel eng, dus is dit niet mijn grootste streven.

Mijn eerste afspraak / intake gesprek vond plaats begin December 2014. Ik was erg zenuwachtig. Ik zou sinds maanden weer op een weegschaal staan. Ook vind ik het naast goede adviezen en begrip, ook erg belangrijk dat er een klik is met de persoon die mij met een van de moeilijkste ‘ issues’ in mijn leven gaat helpen.  En geloof mij, heel vaak is die ver te zoeken. Ik heb in mijn eetstoornis carriere al heel wat dietisten mogen ontmoeten en ook al weet ik dat het nooit een leuk uitje zou worden, er zitten horken tussen!

Maar gelukkig,  dit keer viel het me alles mee.

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo’n positief gesprek en goed gevoel gehad bij een afspraak met een dietiste. Misschien dat ik ook nog nooit zo open heb gestaan voor adviezen over mijn voedingspatroon zoals nu, maar ik kan wel met ZEKERHEID zeggen dat , als ik dat toen wel had gedaan, die klik met de voorgaande  behandelaars er ook nooit was gekomen.

Na een korte versie van mijn geschiedenis en hoe ik er nu voor sta besproken te hebben met Suzanne, want zo heet ze, hebben we na het zenuwslopende weegmoment, op papier gezet wat ik graag wil bereiken en hoe dat aan te pakken.

Zoals ik  hiervoor aangaf : Het allerbelangrijkste is dat ik geen gewicht meer verlies en dat het mooi meegenomen zou zijn als ik wat kilo’s aan zou komen.

Wel wees Suzanne mij erop, dat het misschien wel heel moeilijk zou zijn om aan te komen, maar wel heel belangrijk. Langdurig ondergewicht, brengt veel schade toe aan het lichaam. Het is erg ongezond en straks misschien ook niet meer te herstellen.

Dit weet ik natuurlijk allang, maar moet je gewoon af en toe weer duidelijk gezegd worden!

Ook heeft ze na flink wat rekenwerk vastgesteld dat ik ongeveer 500 a 600 calorieen op een dag tekort kom met mijn best toch wel actieve leven.

Dus meer eten!

En minder sporten. Ik sport 3 keer in de week , maar dat is nu teruggezet op 2 keer.

Ik hou nu dus  op advies van Suzanne een eetdagboekje bij. Elke dag opschrijven wat ik eet en het tijdstip erbij. Ook vroeg ze of ik elke dag een cijfer wou geven.

1 is heel slecht, 10 een topdag. Zo kon ik misschien, omdat ik maar om de 4 weken een afspraak heb, later terugzien , als ik weer in gewicht gezakt zou zijn, dat dit heel veel invloed heeft op mijn gemoedstoestand. Weer een punt om goed te blijven eten en voor je lijf te zorgen!

Allemaal adviezen waar ik heel veel mee kan.

Een dik uur later stond ik zeer opgelucht en tevreden weer buiten!!

Ik ben gelijk druk aan de slag gegaan en hou nu elke dag, met tegenzin, bij wat en wanneer ik iets eet. Ik heb hier echt zo’n hekel aan, maar anders heb ik helemaal geen houvast.

Ook ben ik natuurlijk meer gaan eten , d.m.v. meerdere eetmomenten op een dag in te plannen.

Ook sport ik nog maar 2 keer in de week. Dit vind ik denk ik nog wel het allermoeilijkste!

Ik kom altijd zo tot rust na een goede work out en kan hierbij volledig ontspannen en mijn hoofd leeg maken.

Toch heb ik me er nu al een dikke 10 weken aangehouden, en natuurlijk, het kon ook niet anders:  Met positief resultaat!

Op mijn tweede afspraak begin januari was ik blij verrast te zien dat ik 0,7 kilogram was aangekomen.

Een kleine stap voor jullie, maar voor mij een hele SPRONG!

Natuurlijk is het ook altijd erg dubbel. Gevoel en verstand raken gelijk met elkaar in gevecht en de winnaar is vaak niet helemaal duidelijk.

Ook kan ik dit zelf niet helemaal plaatsen, omdat ik mijn gewicht eigenlijk helemaal niet belangrijk vind.

Als ik nu zou moeten zeggen wat ik weeg, kan ik dat niet. Ben het namelijk alweer vergeten.

 Nog steeds als ik in de spiegel kijk, of foto’s terug zie, baal ik regelmatig dat het allemaal zo iel en dun is. Gewoon niet mooi. Ik wil juist aankomen. Veel gezonder, beter en mooier en toch als ik dan met eigen ogen zie dat mijn gewicht aan het stijgen is, krijg ik angst.

Pffff…zo lastig. Die altijd aanwezige controle dwang en chaos in mijn hoofd. Dat is misschien nog wel het irritantste van de eetstoornis.

Gelukkig is dit al een heel stuk minder aanwezig en overheerst het niet meer elke dag…maar soms!!!!

hsfile_275581

Toch, denk ik dat mijn verstand dit keer de overhand heeft, want ik ben alweer 3 weken verder en gewoon doorgegaan met waar ik mee bezig was.

 Over precies 5 dagen, op een dinsdag ochtend heb ik mijn derde afspraak staan.

Zenuwachtig? JA, om heel eerlijk te zijn wel. Maar moet mezelf goed blijven bedenken dat ik geen realistisch beeld en gedachten heb bij eten en dus echt hulp moet accepteren en opvolgen.

Tot volgende week dinsdag!

4 gedachtes over “On a Diet : Afspraak 1 en 2

  1. sandra zegt:

    meissie! ik schrik van je woorden `beter en mooier`.
    ook weet ik dat jij een perfectioniste bent.

    ik wens je keiveel suc6 met je opwaartse spiraal en kijk uit naar je volgende blog!

    • Hey San, Ik wil er eigenlijk mee zeggen dat er alleen maar positieve punten aanvast zitten en ik het niet negatief moet zien..aakomen in gewicht. Niet als falen. Bedankt voor je lieve woorden!

  2. Lilian zegt:

    Wat een mooi en openhartig blogbericht. Voor iemand die dit niet meemaakt is het moeilijk voor te stellen hoe dit in je hoofd werkt. Ondanks dat, wil ik je toch graag zeggen dat het ongelooflijk moedig is om zo met je probleem om te gaan. Jij komt er wel, Kelly… vecht voor jezelf, je bent het zo waard!

Geef een reactie

