Broodje hamburger a la Kelly

Oke…ik geef het toe. Ik ben een groot broodje Hamburger fan!

Nu heb ik het niet over de hamburgers uit zo’n kraam die vaak op Braderieen staan, waarbij je na 1 minuut al gegeten en gedronken heb van de gebakken ui lucht! Al moet ik stiekem zeggen dat deze soms ook nog wel smaken.:) Alleen is het mijn maag die hierna flink protesteert!

Nee.. ik heb het over een echt met liefde en passie, goed bereid broodje hamburger, waarbij gewoon alles klopt!

De combinatie van zo’n heerlijk vers gebakken zacht, maar ook net iets krokant broodje, natuurlijk met sesamzaadjes bovenop.

imagesQBZ205XZ

In combinatie met een goed gekruide en gebakken sappige hamburger, met de juiste hoeveelheid ketchup en mayonaise, rauwe ui ringetjes, tomaat, augurk en verse kropsla!

Even voor degene die het leuk vinden om te weten:

De hamburger is afkomstig uit de Duitse stad Hamburg. Men bakte daar platgedrukte ballen gehakt vlees en serveerde die op ronde broodjes. Duitse emigranten namen deze eetgewoonte mee naar de Verenigde Staten, waar het hamburger werd genoemd en de hedendaagse hamburger is ontstaan.

Ook weten we allemaal, dat een broodje hamburger op zijn tijd best wel kan, het is natuurlijk NIET de meest voedzame en gezonde maaltijd, maar ik zit toch met een groot dilemma…. ik eet dit het liefst elke dag!

Ontbijt, lunch, diner…je mag me er zelfs voor wakker maken!

Nu ik dit zelf zo zit te typen, besef ik maar al te goed:

Ik ben VERSLAAFD!!

Om toch zo vaak mogelijk van dit heerlijke, maar niet zo heel gezonde broodje te kunnen genieten, heb ik zelf het perfecte, sensationele ,maar ook uber gezonde recept bedacht, waar eigenlijk geen ander broodje hamburger meer tegen op kan!

Ook is dit broodje zeer budgetproof, en klaar binnen 20 minuten.

PicsArt_1422438150977

Loopt het water je al in de mond?? 🙂

Zie hier hoe je zelf gemakkelijk dit lekkere en gezonde broodje hamburger in je handen krijgt!

Boodschappenlijstje voor 1 broodje hamburger 

1 rundertartaartje

Boter om in te bakken

witte peper

Zeezout

Komijnpoeder

zacht broodje met sesamzaadjes

1 rode ui

1 tomaat

2 kleine zoet/zure augurken

zakje kropsla

halve komkommer

2 eetlepels magere franse kwark en nog een beetje.

Zoet zure chilisaus

Ketchup

Stap 1. Kruid het tartaartje met een theelepel zeezout, twee theelepels witte peper en flink wat komijnpoeder en kneed dit goed door het vlees.

Stap 2. Laat een flinke scheut boter goed bruin worden in een pan en zet dan het vuur iets lager

Tip: Gebruik boter van het merk Croma voor het bakken, het scheelt een hoop gespetter en smaakt veel lekkerder dan alle andere bakken en braden boters!

Stap 3. Bak het tartaartje ongeveer 3 minuten aan elke kant goed bruin. Ga niet in het tartaarje zitten prikken met een vork etc, maar laat de pan en boter zijn werk doen.

Gebruik dan ook een spatel om het tartaarje om te draaien, zodat het zo min mogelijk vocht verliest.

PicsArt_1422260963185

Stap 4. Als het vlees goed bruin is aan beide kanten, haal dan de pan van het vuur en blus de boter af met een kopje HEET water.

Zet de pan even opzij, zodat het vlees kan rusten.

Stap 5. Snij ondertussen de ui in ringen en de tomaat en augurken in schijfjes.

Stap 6. Rasp de halve gewassen kokommer met schil en meng dit in een schaaltje met twee eetlepels kwark en een flinke scheut chilisaus.

PicsArt_1422260782924

 

Stap 7. Zet ondertussen je tartaartje weer op een gemiddeld hoog vuur en laat ongeveer nog zo’n vijf minuten goed garen.

Garen!! Niet koken!! 😛

En dan nu de laatste stap, maar ook de allerleukste:

Stap 8. Snij je broodje helemaal open. Schep eerst een flinke lepel kokommer/kwark mengsel hierop, gevolgd door de blaadjes kropsla, tartaartje, ui, schijfjes tomaat en augurk en maak het af met een flinke klodder ketchup en kwark!

Eetsmakelijk!!!!

PicsArt_1422438150977

Kunnen jullie ook zo genieten van een vers broodje hamburger? En hoe maken jullie deze dan?

Ik lees met veel plezier jullie reacties!!

10 gedachtes over “Broodje hamburger a la Kelly

Geef een reactie

