Home made Shepherds Pie

Shepherd’s Pie is een eeuwenoud Engels recept. Van oorsprong werd het gemaakt met restjes vlees en aardappel. Traditioneel wordt lamsgehakt gebruikt. In plaats daarvan is rundergehakt heel goed te gebruiken, al heet het gerecht dan officieel Cottage Pie. Ik ben eigenlijk helemaal niet thuis in de Engelse keuken. Ik ben ook nog nooit in Engeland geweest. Al zit een lang weekend Londen al een tijdje in de planning. Wel ben ik aardig thuis in de Engelse films en series. Naar mijn mening vaak mega goed! Geef mij maar een Engelse film in plaats van een Amerikaanse. Wat mij dus opviel was dat bijna in elke Engelse serie of film wel een keer Shepherds Pie gegeten werd. Nieuwsgierig geworden en nu dan dus eindelijk in mijn eigen keuken gemaakt! En nu snap ik ook waarom dit gerecht/recept al zo lang meegaat! Het is eerlijk waar : Heerlijk!!

PicsArt_1400178987233

Boodschappenlijstje voor een Shepherds pie voor 2 personen:

  • 400 gram rundergehakt
  • 1 winterwortel
  • 3 uien
  • potje maiskorrels
  • zak diepvries doperwten
  • 3 stengels bleekselderij
  • 4 tenen knoflook
  • blikje tomatenpuree
  • blik gepelde tomaten
  • zakje geraspte kaas
  • zakje aardappelpuree
  • peper/zout
  • laurierblad
  • worcestershire sauce
  • een scheutje olijfolie
  • 300 ml runderbouillon

Je houd hierna nog wel wat vulling over, maar dit heb ik ingevroren zodat je de volgende keer alleen nog maar de aardappelpuree hoeft te bereiden en je opnieuw kan smullen van deze ovenschotel!

 

Stap 1. Rasp, was en snij de winterwortel . Doe dit ook met de uien, bleekselderij en knoflook. Snij alles in zeer kleine stukjes zodat de groenten eerder beetgaar is.

Stap 2. Verhit een eetlepel olijfolie in de pan en bak alle gesneden groenten in de pan beetgaar op een gemiddeld/hoog vuur en blus met kleine beetjes steeds af met een scheutje runderbouillon. Laat het water verdampen en voeg dan weer een scheutje bouillon toe tot de 300 ml op is.

Stap 3. Voeg de diepvries erwten toe en bak goed mee tot deze ook beetgaar zijn.

Stap 4. Voeg als laatste de maiskorrels toe en verwarm kort mee.

PicsArt_1400179304433

Schep de groente over in een bakje en rul in dezelfde pan het rundergehakt met wat peper en zout naar smaak op een hoog vuur goed gaar.

Zet het vuur lager en voeg nu de tomatenpuree toe en bak even kort mee.

PicsArt_1400179529758

Voeg nu de groenten, de gepelde tomaten en een laurierblad toe aan het gehakt. Raak het blaadje niet kwijt in de pan, want deze moet na dit alles 10 minuten goed op een laag vuur te hebben laten sudderen er weer uit! Proef en voeg naar smaak worcestershire sauce toe.

PicsArt_1400179611145

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Schep het groente/gehakt mengsel over in een ovenschaal zodat deze voor iets meer dan de helft gevuld is.

Bereid de aardappelpuree zoals beschreven op de verpakking en vul hiermee de ovenschaal op en plaats deze 20 minuten in de voorwerwarmde oven.

Bestrooi goed met een laag geraspte kaas en plaats de ovenschotel nog 10 minuten terug in de oven  tot deze gesmolten en iets knapperig is.

PicsArt_1400179772202
Enjoy!!
PicsArt_1400179866622

Ik heb er zelf nog een frisse mango salade bij geserveerd. En zoals je al eerder in mijn plog van de vrije woensdag kon lezenvond Bart het bijna net zo lekker als pasta! Nou dat is echt een heel groot compliment!

Wij gaan daarom nog heel vaakgenieten van ‘ Shepherds pie’. De volgende keer met bijvoorbeeld champignons?

Hebben jullie wel eens Shepherds Pie op?  Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit recept vinden!!

 

PicsArt_1400180048458

 

 

 

 

 

 

 

8 gedachtes over “Home made Shepherds Pie

  1. Als je je job ooit zat bent… Je kunt zo bij Allerhande gaan solliciteren! Mooie foto’s en duidelijk uitgelegd! Dankjewel voor het recept, ik ga het zeker een keer maken en ik heb je uitleg dan ook maar even opgeslagen 😉 Met dit zonnige weer hou ik het qua eten meestal bij salades (ja inderdaad, lekker lui!)

    • Hahaha….ik zal het onthouden…thanx!!!..en helemaal waar..nu het zo heerlijk weertje is sta ik ook geen uren te kokerellen hoor. Dan Inderdaad lekker fris en snel klaar..salade,stokbroodje…of wat we nog in de vriezer hebben. Maar kan het je zeker aanraden..heerlijk gerecht!!

Geef een reactie

