Home made tagliatelle roomsaus met rundergehakt

Jammie pasta!! Wij eten het regelmatig! Ik ben er dol op en Bart kan je letterlijk verslaafd noemen. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die dit niet lekker vinden. Ik ken ze in ieder geval niet. Spaghetti, macaroni, tagiatelle, lasagne. Waar ik me vaak wel over verbaas is dat velen dit ' een makkelijke maaltijd' noemen. Dat is het ook, als je een potje saus koopt, de pasta kookt en klaar. Inderdaad makkelijk. Maar als je eenmaal een vers klaargemaakte pasta saus heb geproefd, dan wil je niet anders meer. En ja...het is even wat werk, maar dan zit je ook echt te smullen!!! Afgelopen weekend aten Bart en ik bij mijn ouders en ik wasde Cheff. De keuze was zo gemaakt. Tagiatelle met roomsaus. Wil je weten hoe je zonder zakjes, pakjes en potjes zelf een heerlijke pasta roomsaus maakt??

Jammie pasta!! Wij eten het regelmatig! Ik ben er dol op en Bart kan je letterlijk verslaafd noemen. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die dit niet lekker vinden. Spaghetti, macaroni, tagliatelle, lasagne. Waar ik me wel over verbaas is dat velen dit ‘een makkelijke maaltijd’ noemen. Dat is het ook, als je een potje saus koopt, de pasta kookt en klaar. Inderdaad makkelijk. Maar als je eenmaal een vers klaargemaakte pasta saus geproefd hebt, dan wil je niet anders meer. En ja…het is even wat werk, maar dan zit je ook echt te smullen!!! Afgelopen weekend aten Bart en ik bij mijn ouders en ik was de Cheff. De keuze was zo gemaakt. Pasta! Het werd  Tagliatelle met roomsaus. Wil je weten hoe je zonder zakjes, pakjes en potjes zelf een heerlijke pasta roomsaus maakt??

Er zijn natuurlijk heel veel manieren en recepten om zelf een pasta roomsaus te maken. Deze versie is vooral met veel verse groenten en rundergehakt geserveerd met tagiatelle.

Ingredienten Home-made pasta roomsaus

Ingredienten Home-made pasta roomsaus

Boodschappenlijstje: pasta roomsaus voor 4 grote eters!

  • 3 paprika’s
  • 1 prei
  • 6 knoflookteentjes
  • sap van een halve citroen
  • zak bladspinazie
  • champignons
  • 750 gram rundergehakt
  • olijfolie
  • bloem
  • bakje philadelphia naturel
  • witte en versgemalen zwarte peper
  • zeezout
  • water
  • halfvolle melk
  • verse kruiden ( een flinke bos fijngehakte bieslook, peterselie, citroenmelisse, basilicum, tijm)
PicsArt_1397151222144

Verse bieslook, peterselie, citroenmelisse, tijm, basilicum

PicsArt_1397151318281– Start met de paprika’s. Natuurlijk kan je de paprika’s wassen, snijden en mee wokken met de rest van de groenten, maar er gaat niks boven de smaak van geroosterde paprika door deze saus. Verwarm je oven voor op 200 graden. Snij het steeltje en een klein gedeelte van de bovenkant van de paprika’s. Je kan nu met een lepeltje de paprika ontdoen van de zaadlijsten. Zet de gewassen paprika’s op zijn kop op een bakplaat, kerf met een mesje een klein kruisje in (dit is straks makkelijker voor het ontvellen)  en besprenkel goed met olijfolie. Plaats de paprika’s 30 minuten op een rooster in het midden van de oven.

PicsArt_1397151392425

Snij vervolgens de uien en knoflookteentjes en voeg deze samen en doe hetzelfde met de prei en champignons.

PicsArt_1397151481639

Plaats een grote wokpan op hoog vuur en voeg hierin het rundergehakt, de uien en knoflook samen. Kruid het gehakt in de pan met wat zeezout en witte peper. Blijf alles goed om wokken totdat het gehakt goed gaar is. Zet daarna het vuur onder de wok lager en laat met af en toe om wokken zo’n 5 minuten staan.

PicsArt_1397151608243

Zet het vuur onder de wok weer hoger en voeg nu de prei en champignons toe. Wok dit 5 minuten goed mee. Het is de bedoeling dat de groenten wel een ‘bite’  houden.

Zet het vuur hierna weer lager en voeg 250 ml melk, 200 ml water en 4 grote eetlepels Philadelphia toe. Roer dit even goed door. Bepaal zelf de dikte van je saus door bloem of extra melk/water toe te voegen. Breng nu je saus op smaak met de verse gehakte kruiden en eventueel nog extra zout en vers gemalen zwarte peper .

  • TIP: Inplaats van zout is het ook erg lekker om een scheutje Ketyap Asin toe te voegen.

De laatste stap, maar zeker niet onbelangrijk, de geroosterde paprika’s.  Zodra deze goed geroosterd uit de oven komen, en dit kan je zien doordat het velletje een beetje los zit van de paprika’s en ze bruin tot licht zwart geblakerd verkleurd zijn. Plaats de paprika’s in een plastic bakje,of dek af met huishoudfolie en laat een kwartiertje staan.

PicsArt_1397152053572

Ontvel de paprika’s vanaf de bovenkant met een mesje. Door het inkerven van het kruisje, moet dit nu gemakkelijker gaan. Snij daarna de paprika’s in reepjes en voeg deze toe aan de roomsaus.

PicsArt_1397151965436

Roer als laatste de reepjes geroosterde paprika en een paar volle handen bladspinazie en het sap van de citroen door de saus.

Buon appetito !!!!

9 gedachtes over “Home made tagliatelle roomsaus met rundergehakt

  1. hihi zie ik ineens mijn aanrecht, schaaltjes tafel… en de pasta waarvan we met zn allen heerlijk hebben zitten smullen !. Mijn kookkunsten zijn gemakzuchtiger maar dit was voortreffelijk 🙂 xxxx

  2. Ook dit wil ik uitproberen alleen dan met zalm! Misschien een aanrader voor jou om het ook met zalm uit te proberen! En die tagiatelle is dat gewoon ook in AH verkrijgbaar? Want ik zie dat nauwelijks bij supermarkten of ik kijk niet goed haha 😀

Geef een reactie

