Boeken review Maart 2014

 

In de afgelopen maand las ik maar weinig boeken voor mijn doen. Soms heb ik echt een boeken periode en lees ik het ene na het andere uit.

Soms  bijna obsessief, want als ik weet dat ik nog maar voor 1 dag leesvoer heb, hol ik naar de winkel om alvast nieuwe in te slaan!

Nu was dat dus iets minder, maar heb toch 3 boeken gelezen waar ik zeker wel enthousiast over ben en graag met jullie wil delen:

Als eerste las ik ‘ De Engel’ van John Katzenbach.

515     515_Back

De Engel, een Literaire thriller, heb ik in 4 dagen uitgelezen. Echt steen goed!!

Samenvatting:

Wanneer in het psychiatrisch ziekenhuis Western State in Massachusetts het verminkte lichaam van een jonge stagiaire wordt aangetroffen, is er geen gebrek aan verdachten.

De inrichting zit er vol mee. Eén patiënt beweert de moordenaar te hebben gezien. Hij noemt hem ‘de Engel’. Twintig jaar later leidt Francis Petrel een eenzaam bestaan in een klein appartement.

Hij slikt dagelijks medicijnen om de stemmen in zijn hoofd te bezweren. Maar de reünie van ex-patiënten die aanstaande is, maakt iets wakker in zijn versluierde geest: herinneringen aan de sinistere gebeurtenissen die destijds tot sluiting van de inrichting hebben geleid.

Francis besluit geen medicijnen meer te nemen om de stemmen weer te kunnen horen. Hij heeft ze nodig, want hij weet dat de moordenaar van toen opnieuw zal toeslaan…

 

Mijn mening:

Er zijn al heel veel thrillers geschreven over moord en doodslag, maar eentje die zich afspeelt in een psychiatrische inrichting vind ik toch een origineel  idee.

Ook is het  weer eens wat anders dan een agent die een moord probeert op te lossen. Dit zijn psychiatrische patiënten die de moordenaar proberen te vinden.

Ook weet de auteur aan de lezer iets mee te geven van de onderschatte pijn van de psychiatrische patiënt. Het verlangen om ook ‘ normaal’ en ‘ aanvaard’ te zijn.

Het is een spannend en erg meeslepend boek, die mij, toen ik het uit had een beetje beduusd achterliet.

Een echte AANRADER dus!!

 

Als tweede boek kocht ik ‘ Het Diner’ van Herman Koch in de kringloop winkel bij ons in het dorp.

Ik vond dit een erg leuk en verassend boek. Ik moet wel zeggen, dat je van deze schrijfstijl moet houden. Het is het soort: Love it or hate it !

 

untitled

Samenvatting:

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen.

De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Tot dusver zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en zit het onderzoek naar hun identiteit vast. Maar hoe lang nog? Twee mannen, twee vrouwen, twee zoons ­– wie durft een beslissing te nemen over de toekomst van zijn eigen kind? Wat het nog ingewikkelder maakt is dat de vader van een van de jongens de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is.

Mijn mening:

Ik had nog nooit eerder een boek van Herman Koch gelezen. Ik vind het boek makkelijk weglezen door de korte hoofdstukken, en hou van deze schrijfstijl en de botte humor.

Het lijkt heel normaal te beginnen met een gewoon familie-etentje maar dat is alles behalve waar. Doordat er steeds iets meer van het verhaal wordt vrijgegeven wil je blijven lezen.

 

Ik zou het zeker een kans geven!!

 

En last but not least: ‘ De Vogelman’ van Mo Hayder.

imagesCANRUPOF9200000011096567_11

Samenvatting:

Greenwich, Zuidoost Londen. De CID doet een gruwelijke ontdekking. Vijf jonge vrouwen, allen ritueel vermoord en gedumpt op een braakliggend terrein vlak bij de Millennium Dome. Het postmortale onderzoek wijst uit dat een vreemd en weerzinwekkend detail de slachtoffers verbindt. De politieagenten realiseren zich dat ze op het spoor zijn van het gevaarlijkste soort misdadiger dat ze kennen: een seksuele seriemoordenaar.

Rechercheur Jack Caffery, jong, gemotiveerd en onverschrokken, wordt gekweld door een moord uit het verleden die hij wellicht had kunnen voorkomen. Nu is hij vastbesloten elk wapen dat de forensische wetenschap te bieden heeft in te zetten in de strijd tegen de misdaad. Maar hij weet dat de tijd beperkt is voor de chaotische, sadistische moordenaar zijn volgende slachtoffer opeist…

Mijn mening:

Ook had ik nog nooit eerder een boek van Mo Hayder gelezen. Ik moet eerlijk bekennen dat er wel erg veel gruwelijke details in beschreven worden.

Soms zelfs misselijkmakend. Wat ik ook een klein minpuntje vond, is dat het boek wat traag op gang komt.

Toch word de spanning zo goed opgebouwd en leest het makkelijk weg door de korte hoofdstukjes, dat jet het boek bijna niet weg kan leggen.

Als je graag boeken leest van Karin Slaughter, Nicci French, Tess Gerritsen, is dit boek van Mo Hayder ook zeker een aanrader, let wel dat je een sterke maag hebt!

 

Hebben jullie een van deze boeken gelezen? En wat vonden jullie ervan?

 

 

 

 

8 gedachtes over “Boeken review Maart 2014

  1. Natalie zegt:

    Je hebt een leuk en mooi blog, ga je zeker volgen! Ik heb het Diner gelezen, vond het een aangename verrassing. Een lekker boek voor ’s avonds in bed, zeker met die korte hoofdstukken. De andere 2 ga ik in gedachten houden, bedankt voor de tips!

    • Welkom Nathalie! Leuk dat je me gaat volgen!!! Binnenkort natuurlijk weer een boeken review van April!! En inderdaad..het diner..leuk boek. Er is nu volgens mij ook een film van, maar meestal is het boek beter he?

Geef een reactie

