Eetgestoord??

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: ‘ Hoe ontstaat een eetstoornis?”untitled

Veel mensen vullen zelf al vaak in dat iemand heel graag dun wil zijn en daarom gaat lijnen. Of dat iemand ‘ gewoon geen zelfbeheersing heeft’ en eetbuien krijgt.

Ik vind dit vaak pijnlijk om te horen, al begrijp ik het wel. Als je er zelf nooit mee te maken heb gehad, ten eerste ‘ Lucky you’ en ook omdat het een zeer gecompliceerde ziekte is. De meeste chaos speelt zich af in het hoofd van de desbetreffende persoon en wat het nog moeilijker maakt is dat een eetstoornis niet altijd aan de buitenkant zichtbaar is.

 

Maar hoe komt het dat iemand een eetstoornis krijgt?

Die vraag word dus vaak te oppervlakkig beantwoord. Het is heel lastig uit te leggen hoe een eetstoornis werkt, maar dat er veel meer schuil gaat dan de wens om mager te worden, is zeker!
Alle eetstoornissen zijn weer verschillend en uiten ich dan ook zo. Zelfs al hebben twee meisjes anorexia, beiden brengen dit heel anders tot uitvoering en ook de oorzaak kan heel iets anders zijn. Ook is het vaak niet 1 oorzaak die problemen met eten geven. Het is vaak zo dat de oorzaak of zelfs oorzaken van de eetstoornis niet of nauwelijks met gewicht of eten te maken hebben. Het gaat vaak om heel andere dingen die zich uiteindelijk uiten in verstoord eetgedrag.

Ik denk namelijk ook dat je kunt zeggen dat de oorzaak van een alcoholverslaving ook niet om bier gaat. Wel is het zo dat een eetstoornis bijna altijd begint met een lijnpoging. De 1 herhaalt deze poging of slaat meteen door, de ander raakt erdoor in de war of krijgt eetbuien door te streng lijnen.

Natuurlijk is dit niet altijd gelijk een eetstoornis. Dit heeft veel meer kenmerken, waarvan de oorzaak dus soms erg moeilijk te achterhalen is. En ook liggen deze oorzaken vaak ver uitelkaar. Waar de 1 nachten van wakker ligt, haalt de ander zijn schouders bij op. Een eetstoornis heeft namelijk als functie ‘ fake’ controle geven over het leven en nare gevoelens te onderdrukken. Je gaat als het ware verdoofd door het leven. Je hoeft niet bezig te zijn met je echte angsten, nare gevoelens en herinneringen. Wel erg jammer natuurlijk dat het vaak zo diep ligt. Hoe simpel zou het zijn als alles verholpen zou zijn door weer ‘ gewoon’ te gaan eten.

Je krijgt het dus niet zomaar van een lijnpoging of enkele eetbui. Het schoonheidsideaal kan een bepaalde druk opleggen, maar is niet de enige oorzaak van Anorexia, Boulimia, NAO of BED. Daarbij heeft een eetstoornis ook nog een erfelijk stukje in zich.
Ook of ik nog steeds anorexia heb wordt mij vaak gevraagd.
Soms uit belangstelling, maar ook zeker regelmatig uit pure nieuwsgierigheid. Dit merk ik al snel als daarna de vragen volgen hoeveel ik dan precies weeg en eet. Op de eerste vraag kan ik op dit moment met een dikke NEE antwoorden.
Anorexia houd voor mij in 24/7 met de eetstoornis bezig zijn. Leven beheersend. Ondergewicht hebben door te weinig voeding en teveel beweging. Ben ik er dan helemaal vanaf? Hierop moet ik helaas ook met een dikke NEE antwoorden.
Ik weet wat ‘ genezen’ zijn is. Ik heb het zelf gelukkig mogen ervaren, want het is zeker mogelijk,
na mijn eerste zware anorectische periode, en zo ver ben ik nog niet.
Wel ben ik weer aan het ‘ LEVEN’ inplaats van ‘ OVERLEVEN’
Ik heb officieel geen ondergewicht meer, maar ben ook zeker niks te zwaar.
Als je het in procenten zou kunnen weergeven is het 80% gezond en 20% vertoond nog steeds verstoord gedrag.
Toch, en ik moet hier nu een beetje bij lachen, vraag ik me soms af of niet iedereen hier een beetje onder valt. Ik zeg hier misschien nu iets heel gewaagds, maar als ik zo eens om mij heen kijk en luister is er altijd wel iemand met een nieuw dieet begonnen, gestopt met koolhydraten eten, hormonen spuitend en anabolen slikkend een nieuw fitness regime begonnen.
En hoe zit dat eigenlijk met die alleen RAW of SUPER foods eten, wat dat dan ook in mag zijn?
En ja..wat is daar eigenlijk erg aan? Helemaal niks lijkt mij. Zolang het ‘ bewezen’ niet schadelijk is voor je gezondheid en het niet je leven beheerst?

 

 

Geef een reactie

